Psykologisk thriller, gamle krigsbrev og Norges svar på Hardyguttene

|||||
  • Simen Ingemundsen
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over to år gammel

BOKANMELDELSER:

Søndag betyr ny bokanmeldelse. Hver uke tar jeg grundig for meg en ny bok i spalten "Ukas bok", men siste søndag i månedene framover kommer jeg til å fokusere på mine fem favoritter, lest den siste tiden.,

Denne uken står en psykologisk thriller, en klassisk krim, fagbok om krigsbrev, sakprosa om en ny kald krig og Norges svar på Hardyguttene på menyen.

"JOMFRUENE" AV ALEX MICHAELIDES:

,Wow, for et litterære geni Alex Michaelides er, «Jomfruene» er uten tvil den beste psykologisk thrilleren jeg har lest på lenge. Trodde aldri forfatteren kunne toppe sin forrige utgivelse «Den tause pasienten», men her serverer han en fremragende, altoppslukende og neglebitende historie som gir deg som leser gåsehud. Plottet er elegant og historien holder deg på pinebenken til siste setning. Thrilleren inneholder også en overraskende slutt som garantert vil få deg til å måpe. Når du først har begynt å lese går sidene unna i en rasende stor fart. Jeg håper virkelig det kommer mer fra denne forfatteren.,

"KONGENES KONGE" AV WILBUR SMITH OG IMOGEN ROBERTSON:

,Wilbur Smith skuffer aldri, og denne brukte jeg god tid på. Ikke på grunn av at den var langtekkelig, men for at dette fort kan være Wilbur Smith sin siste. Så nå er det snart på tide å starte fra begynnelse igjen. Av alle som skriver historisk krim, av den klassiske typen, så er Wilbur Smith min største favoritt. Han skriver på en så drivende, fremragende, altoppslukende og fengslende måte, at det er en fryd å lese. Det er svært få som klarer det samme som Wilbur Smith, å mestrer absolutt alt til fingertuppene. Alt er perfekt når det kommer til hans bøker. Jeg har lest samtlige av utgivelsene til forfatteren, og det er vanskelig å sette dem opp mot en annen og sammenlikne, men en ting er sikker, det finnes få av Wilbur Smith og hans kaliber.,

"DEN NYE KALDE KRIGEN" AV JAN ARILD SNOEN:

,Det er skremmende å lese om stormaktskonflikten mellom USA og Kina. Måten Jan Arild Snoen formidler forholde mellom stormaktene på får meg til å skjelve av skrekk. Denne er like spennende som en kriminalroman, men først og fremst sakprosa på sitt aller aller beste. Forfatteren setter konflikten i historisk og geopolitisk sammenheng på en forbausende godt måte. Det er svært imponerende hvordan forfatteren formidler sin kunnskap. Skal du lese en bok om forholdet mellom stormakter, da er det Snoen sin bok du bør lese.,

"KRIGSBREV - KARL XIIS SOLDATER I NORGE I 1716" AV PETER ULLGREN:

,Det er sterkt å lese hvordan soldatene skildrer krigen. Brevene som presenteres her inneholder kjærlighet og håp, samt en stor fortvilelse over død. Ullgren imponerer med å gi et enestående innblikk i krigens hverdagen på 1700-tallet. Jeg måtte tørke tårer flere ganger, for det er så fryktelig å lese hvordan soldatene opplevde krigssituasjonen.,

"MOT OG MYSTERIER - JORDSKJELV" AV DAG OTTO LAURITZEN OG FRODE EIE LARSEN:

Norges svar på Hardyguttene, særdeles godt levert og fengende fra første til siste side. Med slike bøker skaper de leseglede hos folk. Jeg er mektig imponert over denne forfatterduoen og hva de har fått til. "Jordskjelv" er femte utgivelse i serien "Mot og Mysterier", en serie jeg forøvrig håper varer lenge. Jeg har lest samtlige og sett den fantastiske utviklingen forfatterne har hatt. Det er ingen tvil om at de har blitt bedre for hver bok. I «Jordskjelv» finner hovedpersonene Hannah, Einar og Karoline to døde mennesker i en fjellhule. Det er ganske spennende hvordan de løser mysteriet. Dette er en bok beregnet for yngre lesere, men jeg måtte bite negler flere ganger. For å si det slik, denne vil fenge absolutt alle, uavhengig av alder. Jeg storkoste meg med den, og kjente nakkehårene reise seg i noen partier av boken. Jeg tar av meg hatten og håper det kommer mer. For dette er krim for absolutt alle, mild spenning som lett kan fenge hvem som helst.

Publisert: