BOKANMELDELSER:

Gjennom året anmeldes det en rekke bøker hos oss i Randaberg24. Både innen prosa, dramatikk og lyrikk sjangeren. I anledning nyttår har jeg plukket ut 10 bøker som jeg mener er noen av årets beste, som alle fikk terningkast 6 da jeg anmeldte dem tidligere i år.,

JAN-ERIK FJELL SIN "RINGMANNEN":

Anton Brekke er tilbake, sprekere enn noensinne. Jan-Erik Fjell overrasker med sin hittil beste bok. Spenningen er til å ta og føle på, og vil ingen ende ta. Fjell har skrevet en krim du sent vil glemme, som gir deg frysninger langt nedover ryggen og som er såpass intens at du sitter måpende igjen når boken er lukket.

Les hele anmeldelsen.

TOVE ALSTERDAL SIN "ROTVELTE":

At denne boken er kåret til årets beste svenske krim i 2020 av Svenska Deckarakademin er lett å forstå. Denne kriminalromanen har absolutt alt, et velfungerende plott, troverdige karakterer og et miljø så forbilledlig at sidene bokstavelig talt flyr. Etter å ha lest alle oversatte bøker av Alsterdal, passer ordet kvalitet rimelig godt.

Les hele anmeldelsen.

JAN-ERIK VIK SIN "EN GRAV Å GÅ TIL":

Med "En grav å gå til" har Vik vist at han har et svært stort talent som forfatter. Dette er vell en av de beste krimforfatterne Sørlandet har fostret opp. Jeg fikk frysninger langt nedover ryggen da jeg leste denne kriminalromanen. Forlag der ute, ikke bare sitt å se at Jan-Erik Vik gir ut på eget forlag, denne forfatteren er et litterært multitalent, gi han en sjanse, for dette er den beste krim-roman-debuten jeg har lest på lenge.

Les hele anmeldelsen.

SIMON STRANGER SIN "304 DAGER":

"304 dager" er en fabelaktig leseopplevelse og en imponerende historie. Igjen viser Stranger sin formidlingsevne som er dyster, gripende, tårevåt, spennende og uforglemmelig. Han serverer en hjerteskjærende roman om krig og vennskap, samtidig som det er en historie om kjærlighet og familie. Boken er skrevet av en av Norges modigste forfattere.

Les hele anmeldelsen.

CAMILLE KOUCHNER SIN "DEN STORE FAMILIEN":

Denne utgivelsen bød både på aggresjon, tårer og glede når jeg leste den. Aldri har jeg opplevd maken, av følelsesspekter som slås på. Den franske forfatteren Camille Kouchner er et funn, for en formidlingsevne denne kvinne har. Hun skriver på en slik måte at hele Frankrike ble rystet, og vell den har satt sine spor hos leserne i Norge også. Det er tydelig at det meste her er selvopplevd, måten hun beskriver det på en pulsøkende måte.

Les hele anmeldelsen.

JAN GRUE SIN "HVIS JEG FALLER":

Jan Grue sin måte å fortelle om sitt sårbare liv på, gjør at jeg blir sittende fascinert igjen etter siste setning er lest. Dette er ikke en lang bok, men hver setningen er uforglemmelig på hver sin måte. Den er såpass hjerteskjærende, rørende og sterk, at jeg blir sittende tenkende igjen med tårer i øyekroken. Spør du meg bør dette bli pensum på helse og oppvekst i alle videregående skolene.

Les hele anmeldelsen.

ANNE HOLT SIN "DET ELLEVTE MANUS":

Anne Holt børste i år støv av Hanne Wilhelmsen igjen. En av mine favorittkarakterer innen norsk krimlitteratur. «Det ellevte manus» er skrevet under pandemien, og retter et skarpt og nyansert blikk på samfunnet og enkeltmennesker. Jeg storkoste meg med denne boken, en leseopplevelse av de sjeldne som griper deg allerede fra første setning og som holder deg på pinebenken til omtrent siste side.

Les hele anmeldelsen.

CHRISTOPHER R. BROWNING SIN "HELT VANLIGE MENN":

Dette er uten tvil en av de viktigste bøkene som er skrevet om Holocaust. Den stiller kritiske spørsmål om hvordan en kan handle annerledes i en lignende situasjon. Det er ganske sjokkerende og skremmende hvilket svar Browning serverer mellom disse to permene. Forfatteren er ganske klok i sine studier og skriver på en slik måte at det ikke er kjedelig å lese. Dette er et sjokkerende studie som får deg til å måpe etter siste setning er fortært.

Les hele anmeldelsen.

LINE NORMAN HJORTH SIN "TROVERDIGHET I RETTSSALEN".

Denne boken er like spennende som en kriminalroman. Spør du meg er dette en av de beste sakprosa bøkene som er skrevet i år. Her får leserne en detaljert innføring i hva det vil si å være tiltalt, og til syvende og sist om den enkeltes rettssikkerhet. Leserne får også innblikk i hvordan ting foregår i rettssaker og i rettssaler. Det var mye her jeg ikke var klar over. Har lest litt om rettssaker tidligere og vært publikum under noen få rettssaker, men har aldri satt det i Hjorths perspektiv. Den er forbausende god skrevet og du blir ganske sjokkert over hva som avsløres mellom disse to permene.

Les hele anmeldelsen.

LARS HELLE SIN "EN SULT SOM IKKE KAN STILLES".

Med «En sult som ikke kan stilles» utmerker Helle seg som Rogalands fremste krimforfattere. Helle er en av de beste vi har i Rogaland. Siden han vant Sølvkniven for «Ingenting å skamme seg over» i 2018 har han bare blitt bedre og bedre. Gjennom plott, persongalleri og miljøbeskrivelser leverer han kvalitet fra side til side. Jeg tar av meg hatten for denne formidable forfatteren. I denne boken blir vi med til Stavanger i 2014 og det er en stalker vår sjarmerende helt Kurt Stille får å kjempe mot. Denne kriminalromanen er blant mine topp 5 favoritter dette året. Bravo Helle, jeg er overbevist om at du vil bli en av Norges fremste, bare forsett å kryp, før eller siden vet alle hvem du er.

Les hele anmeldelsen.