Lindstrøm har aldri sett seg tilbake i livet – Nå er han klar for vandreteater i hjembygda

Skulle egentlig ha vært på festival i Italia førstkommende helg, men valgte heller å prioritere vandreteater i Randaberg

Nå er det ikke lenge før startskuddet for vandreteateret «Snipp Snapp Snute - Vi er ute!» går og Lindstrøm er klar for en helg med kulturell innputt i bygda.
  • Simen Ingemundsen
Publisert:

KULTUR: Til helgen byr flere lokale aktører på det eksklusive vandreteateret «Snipp Snapp Snute - Vi er ute!», som går fra Viste til Vistnes. DJ og komponist av elektronisk dansemusikk, Hans-Peter Lindstrøm har fått det musikalske ansvaret.

— Jeg skulle egentlig ha vært på en festival i Italia, men valgte heller å ta turen til hjembygda for å bidra. I første omgang ble jeg bedt om å vise egen musikk, men etterhvert fikk jeg det musikalske ansvaret. Noe som jeg synes er utrolig gøy, sier Hans-Peter Lindstrøm.

Han trives bedre lokalt og nasjonalt, enn internasjonalt. Fra 2009 til 2014 hadde Lindstrøm såpass mange tilbud, at han ble nødt til å skaffe seg manager, samt takke nei til en drøss av spillejobber i både inn og utland.

— Den gang hadde jeg etablert familie og fått to barn, så jeg fikk ikke tid til alt. Jeg måtte bli ganske hard med meg selv og takke nei til mye. Noe som jeg så klart ikke angrer på.

Lindstrøm glemmer aldri tiden i «The Silver Voices» og i «Credimus», og takker spesielt kommunen som la til rette for musikere/artister i bygda på 90-tallet. For Randaberg kommune lånte blant annet grendahuset på Vistnes slik de med musikalsk talent fikk møte sambygdinger med samme interesse, samt å få mulighet til å etablere seg.

— Nittitallet var en fin tid å vokse opp på Randaberg, vi hadde mer eller mindre frie tøyler den gang. Jeg fikk gleden av å spille inn CD med «The Silver Voices» og kassett med «Credimus». Ja det var tider det.

Ble eksponert for ny musikk i hovedstaden

Selv om veien til den elektroniske karrieren startet i Randaberg, var det først eksponeringen i Oslo som gjorde at karrieren til Lindstrøm skjøt fart. I Oslo fikk han oppleve nye musikalske inntrykk som ikke fantes i hjembygda. Lindstrøm ble eksponert for puddelrock og techno, noe han aldri hadde fått oppleve verken gjennom «The Silver Voices» og «Credimus».

— Jeg kastet meg i det, kjøpte meg PC av den gamle Windows sorten og installerte de nødvendige verktøyene for å kunne etablere seg som komponist av elektronisk musikk.

Lindstrøm glemmer aldri barndommen og oppveksten i bygda.

Første Spellemannspris fikk Lindstrøm i 2006 for albumet «It's a Feedelity Affair», etter det mottok randabergbuen en ny Spellemannspris annethvert år, sist med plata «Smalhans» i 2012. Etter det har Lindstrøm mottatt dobbelt så mange nominasjoner som priser mottatt.

— Det er selvsagt en anerkjennelse å motta en Spellemannspris i Norge, men internasjonalt har den ingen betydning. Etter fire Spellemannpriser fikk jeg en drøss av spillejobber i Norge. Det hjelp selvfølgelig veldig på med tanken på norsk karriere.

Verden for Lindstrøms føtter

Selv om Spellemannprisene ga han flere spillejobber nasjonalt, ble den bratteste veien mot suksess da Lindstrøm sendte sin egen musikk til land og steder som Japan, London, Berlin, USA for å nevne noen.

— Etterhvert så fikk jeg re-mix-jobber av etablerte artister og grupper, det var da jeg ble nødt til å si opp jobben. Snøballen bare rullet og rullet. Nå har jeg mitt eget studio med Spellemannprisene stående på hyller der.

I disse dager holder Lindstrøm og resten av gjengen bak vandreteateret «Snipp Snapp Snute - Vi er ute!» på med å legge siste hånd på verket, førstkommende fredag klokken 17.00 er det premiere, og da går det slag i slag med 15 forestillinger frem til siste vises førstkommende lørdag klokken 18.20.

— Jeg er glad for å være en del av denne jubileumsforestillingen, vise fram mangfoldet av kulturelle avtrykk i bygda. Jeg er vant med å jobbe alene mot mål, her er jeg en av mange, og synes det nærmest er like kjekt. Her er alle med på å dra lasset, og være alene er ganske ensomt til tider og derfor er det stas å få være med på en slik oppsetning i hjembygda mi der jeg vokste opp, sier Lindstrøm og avslutter.

— Gi litt tilbake til kommunen som tilrette la for meg og som hjalp meg i starten av min karriere ser jeg på som en selvfølge.

«Snipp Snapp Snute» er ikke det eneste verket Lindstrøm har deltatt på. I 2018 laget han musikk til Henie Onstad-senteret sitt 50-årsjubileum og i 2021 laget han orgelmusikken til Fartein Valen-salen i Stavanger konserthus. Med andre ord er det litt av hvert randabergbuen har fått oppleve i løpet av sin musikalske karriere. Nå er han og en drøss av bidragsytere klare til helgens teater som skal berike randabergbuer kulturelt.

Her kan du se video fra «Snipp Snapp Snute - Vi er ute!».
  1. Nyhet
  2. Kultur
  3. Randaberg
  4. Spellemannprisen
  5. Randaberg kommune