PRIS: Krimfestivalen Blodig Alvor ledet av randabergbu Simen Ingemundsen og nettstedet Krimlitteratur.com ved redaktør Geir Tangen har inngått et samarbeid om å dele ut en årlig hederspris til en aktør i bokbransjen som gjør en ekstra innsats for å fremme norsk krimlitteratur.

– Vi har i fellesskap plukket ut seks kandidater til denne prisen, som publikum og lesere kan stemme fram gjennom en avstemming på krimlitteratur.com i tiden 5 til 20. januar 2024, står det i pressemeldingen.

Vinneren vil bli offentliggjort torsdag 25. januar

Prisen har fått navnet Messingkniven, og inngår i samlingen av priser som festivalen Blodig Alvor deler ut. Festivalen har fra før «Sølvkniven», som deles ut til årets beste krimroman, «Bronsekniven», som deles ut til beste krimdebutant siste to utgivelsesår, og «Gullkniven», som deles ut hvert tredje år, og som er en ærespris til en forfatter som har gitt ut minst fem krimromaner, og bemerket seg innen norsk krim gjennom flere år.

– Med Messingkniven er samlingen av krimpriser komplett, og vi får anledning til å hedre de som gjør en jobb i kulissene, og som sjelden får den oppmerksomheten de fortjener innen norsk krim. Messing er et symbolsk valg ettersom det er et slitesterkt materiale, akkurat som de nominerte til prisen er det, står det videre i pressemeldingen.

Her er de seks nominerte til prisen:

EYSTEIN HANSSEN og FORFATTERFORBUNDET:

Krimforfatter Eystein Hanssen har i en årrekke stått fram som leder og frontfigur for Forfatterforbundet som ble stiftet i 2018. En organisasjon som er inkluderende i form av at alle som har gitt ut et skjønnlitterært verk, kan bli medlem. Før Forfatterforbundet kom, ble de aller fleste krimforfattere holdt utenfor av DnF, og sto uten mulighet til å påvirke sine egne avtaler og arbeidsvilkår. På disse årene har Eystein Hanssen stått fram som en tydelig stemme i media som blir lyttet til, og som har løftet fram mange nødvendige debatter, og organisasjonen har fått gjennomslag for svært mange saker. Gjennom forbundets arbeid for å få sin rettmessige andel av biblioteksvederlaget, har også mange norske krimforfattere blitt tildelt arbeidsstipender, og fått muligheten til å konsentrere seg om de de kan best. Skrive. Hanssen har ufortrødent stått i den ene stormen etter den andre, selv om det er innlysende at dette må ha påvirket hans eget kreative arbeid som forfatter.

HANS OLAV LAHLUMS KRIMFESTIVAL:

I over 10 år har Hans Olav Lahlum invitert med seg forfattervenner og et stadig større publikum til Lyngørporten ved Tvedestrand. Hans visjon var å skape et unikt møtested mellom forfattere og krimlesere. Et sted der publikum kom nærmere dem som skriver bøkene de leser. En slags intimscene der forfattere og lesere omgås gjennom en hel helg. Spiser måltider sammen, går på vandring i Tvedestrands bokhyller sammen, hører på inspirerende foredrag og bokbad sammen, har quiz, moro og sosialt samvær – sammen. Gjennom denne festivalen, og ved sin uhøytidelige væremåte, har Hans Olav Lahlum minsket avstanden mellom forfatter og leser, og skapt et rom der de kan møtes i fine omgivelser. Festivalen har skapt en ny standard for krimopplevelser der leser og forfatter møtes, og det sier sitt at flere inviterte forfattere velger å komme igjen år etter år, da som ordinære publikummere. Hans Olav Lahlums krimfestival har blitt et årlig møtested som i februar arrangeres for 11.gang.

BOKTIPS LIVE og CAPPELEN DAMM:

Gjennom flere sesonger med Boktips Live har Cappelen Damms markedsavdeling gitt oss flotte bokbad fra scener i Oslo med de aller største forfatterne. Innsiktsfulle samtaler der vi som publikum har fått kommet nærmere både forfatterne, bøkene, og de underliggende historiene som fortelles. Spesiell honnør skal Boktipsredaksjonen ha for at de har gjort bokbadene tilgjengelige for oss alle gjennom muligheten til å streame disse i ettertid. Dette gjør at lesere som ikke befinner seg i umiddelbar nærhet av Oslo sentrum en tirsdagskveld, faktisk får muligheten til å se disse flotte bokbadene. Her får krimelskere i Kirkenes, på Smøla og i Åndalsnes servert det ene møtet etter det andre med sine krimforfatterhelter. For eksempel det fantastiske intervjuet med Karin Fossum fra i høst. Honnør også for at forlaget framhever krimlitteraturen på den store scenen, og lar dem få tid, rom og plass sammen med våre andre store forfattere.

BOK365:

BOK365 er et uavhengig, frittstående nettbasert medium som skriver om litteratur og bokbransjen. Helt siden starten har de vært levende opptatt av all type litteratur, og stedet har i løpet av årene blitt en oase i ørkenen, og ofte det eneste stedet der en kan finne omtaler, anmeldelser og reportasjer knyttet til bøkene vi leser. Nettstedet skrev mye om krimlitteratur de første årene, litt mindre i det siste, da de har fått et større redaksjonelt ansvar etter at de tok over tidsskriftet Bok & Samfunn. BOK365 skal likevel ha både honnør og ære for at de legger ut anmeldelser og omtaler uten at en må gå gjennom en betalingsmur, og ved å tviholde på dette som en gratistjeneste gjør de bokstoff og anmeldelser langt mer tilgjengelig for leserne. BOK365 har også blitt en plattform der litteratur blir diskutert og debattert, og gjennom sin journalistikk, setter de søkelyset på hele bransjen og det mangfoldet som finnes.

ANNE LISE JOHANNESSEN og HVERDAGSNETT MAGASINET:

Bokblogger og litteraturentusiast Anne Lise Johannesen har i en årrekke levert innsiktsfulle reportasjer, anmeldelser, boktips og smått og stort om hverdagslivet til folket gjennom gratismagasinet HVERDAGSNETT. Med seks utgivelser i året har hun skapt et gratismedium på nett som er helt unikt, ikke bare i Norge, men i Norden. At en ivrig bokentusiast og bokblogger skal legge ned så mye arbeid og penger fra egen lomme for å lage et magasin til oss litteraturelskere, er ganske vanvittig. I tillegg holder magasinet høy kvalitet, og hun vier mye plass og oppmerksomhet til det vi liker aller best; Krimlitteraturen. Det ligger tusenvis av arbeidstimer bak det arbeidet hun har gjort så langt, og det uten at hun har hatt en eneste krone i fortjeneste. Hun våger også å ta fram de små forfatterne på de enda mindre forlagene, som stort sett aldri får spalteplass andre steder lengre.

VIDAR STRØM FALLRØ og KAGGE FORLAG:

I en tøff og krevende bokbransje valgte Kagge Forlag i fjor å styrke sin satsing på norsk og oversatt krimlitteratur, heller enn å rendyrke de sidene av forlaget som alt hadde stor suksess. Det krever mot, og Kagge har det siste året markert seg som en aktør å regne med innen krimsjangeren. De har knyttet til seg store navn som Anders de la Motte, men også satset tungt på prisvinnende, strålende krimromaner fra andre land. Mye av æren for denne satsingen skal Vidar Strøm Fallrø ha. Hans enorme engasjement for krimlitteraturen, og hans utrettelige søken etter nye gode titler, og nye norske navn til katalogen, har gjort at Kagge Forlag i 2024 og 2025 kan lansere flere svært spennende nyheter til norske lesere. Kagges seriøse krimsatsing er ikke bare en kortvarig søken etter rask gevinst, men med Fallrø på laget, også en langvarig forpliktelse som vil gi oss mange spennende leseopplevelser i årene som kommer.