|||||||
  • Simen Ingemundsen
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over to år gammel

ANMELDELSER:

«Blåmandag» av E. A. Straumsnes (Skamløst forlag):

«Blåmandag» er en lettlest thriller av internasjonal dimensjon. Leserne blir vitner til en historie, med et driv du sjelden har opplevd fra en debutant. For lesere kan det virke som om Straumsnes har skrevet i flere år, og jeg undret meg flere ganger på om Straumsnes virkelig er en debutant. Forfatteren skriver forbilledlig, og formidler historien på en levende måte. I tillegg flyter språket lett, noe som gjør at det er enkelt å følge med. Straumsnes er flink til å holder leserne på pinebenken, og byr på flere vendepunkter som du sjelden har opplevd maken til.

,Leserne blir kjent med Dominic Holler, badboy fra LAPDs SWAT-team, som får livet snudd på hodet når han får vite at han har en tretten år gammel datter i Svolvær Norge. ,«Blåmandag» er skrevet med innlevelse, noe som forsterker leseopplevelsen. Dette er nervepirrende litteratur, og du føler deg filleriste etter å ha lest. Du glemmer ikke slike leseopplevelser som «Blåmandag» og du kan glede deg til å lese den.,

«Jenter uten navn» av Mikaela Bley (Cappelen Damm):

Uten tvil Bley sin beste prestasjon som krimforfatter til nå. Jeg har lenge hatt Camilla Lackberg som min svenske favoritt, men med «Jenter uten navn» kan Lackberg bare gå og legge seg.

Jeg har lest absolutt alt av Bley, og sett utviklingen fra bok til bok. Siden debuten i 2015, har hun vist en utvikling svært få forfattere kan fronte med. I «Jenter uten navn» har forfatteren et svært godt språk, noen finurlige vendinger, høydepunkter på løpende bånd og et karaktergalleri som sjarmerer deg i senk, i tillegg byr hun på et grusom og vulgært plott som gir deg frysninger langt nedover ryggen.

,Dette er en samtidskrim, som gir leseren følelse av: «hva var det jeg nettopp lest». Så skal du lese en særdeles god krim, med en sterk fortellerstemme, ja da bør du lese denne tidsaktuell kriminalromanen,

«Exit» av Belinda Bauer (Cappelen Damm):

,Kanskje ikke Bauers beste, mens den duger. Etter å ha levert flere heidundrende gode kriminalromaner, som Bauer har levert på løpende bånd, klarer hun å skuffe. Det kan være du liker den, men jeg kjedet meg. Vell plottet er originalt, og det skal hun få for, i tillegg er hovedessensen i historien ganske så god og lett forståelig, men det stopper også der. Her ble jeg vitner til en handling som kjedet meg med andre ord. Håper virkelig at neste bok blir på høyde med «Blacklands» som jeg husker som tidenes krim.,

«Krigsseilerne fra nord - Troms» av Roger Albrigtsen (Forlaget Kristiansen)

Roger Albrigtsen er den beste formidler av krigsseiler historie vi har i Norge.

Troms er andre bok i serie om krigsseilere fra nord. Det handler om tromsværinger i krigsseilas 1939 - 1945. Med utgangspunkt i personlige historier, bilder og dokumenter, sjøforklaringer og tyske ubåtlogger vekker Albrigtsen den brutale historier til liv.

I løpet av 215 sider behandler temaet med stor respekt og går grundig til verks i temaet. Det ligger mye arbeid bak bøkene til Albrigtsen, og han forteller historien på en slik måte at du ikke kjeder deg underveis. Dette er krim fra virkeligheten, som tidvis kan virker sjokkerende for leserne.

,Jeg har lest så og si alt av Albrigtsen, men aldri har jeg som leser følt meg så knyttet til historie som jeg gjør i denne. Jeg grugleder meg til neste bok alt, for dette er sterk kost. Så skal du lese en krigsseiler bok i år, ja da bør det være Roger Albrigtsen sin.

Publisert: