• Simen Ingemundsen
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over to år gammel

BOKANMELDELSE:

Hver søndag kommer det en ny anmeldelse her på Randaberg24, men siste søndag i måneden slår vi til med hele fem anmeldelser.,

«Kontra» av Christian René Wold (Terningkast 6):

En mer altoppslukende, spektakulær og gnistrende krim skal en lete lenge etter. Dette er en reutgivelse av "Klovnejakten" fra 2017. Ikke bare er den oppdatert, men i "Kontra" er handlingen løftet flere hakk og forfatteren har gjort den mye bedre. Her er det ikke spart på noe. Jeg har jo lest den opprinnelige versjonen og føler "Kontra" er mer Christian René Wold sin stil. Det kan ha med at mye av innholdet i "Kontra" er nytt. Uansett, jeg gleder meg alt til neste kriminalroman fra Wold, måtte den komme brennkvikt.

, ,

«Av dyr er du kommet» av John Unsgård (Terningkast 5):

,John Unsgård har med "Av dyr er du kommet" skrevet en mesterlig krimdebut, og "nailer" det allerede på første forsøk. Plottet er formidabelt, karakterene mer enn karikaturer og miljøbeskrivelsene så troverdig at en nærmest føler en er flue på veggen. Jeg har lest noen av dyrebøkene Unsgård har gitt ut tidligere, og har en oppfordring til forfatteren, hold deg til krim framover, det er hva du klarer best. Det var rett og slett umulig å legge denne boken fra seg. Så har ikke annet å si enn; BRAVO.,

«En tilfeldig nordmann» av Lars Saabye Christiansen (Terningkast 5):

,Satirisk på en intelligent måte, et litterært mesterverk som skiller seg ut fra alt hva livets forfatter, selveste Lars Saabye Christensen har skrevet før. Leserne møter den tilfeldige nordmannen Gordon Mo, en trofast byråkrat ansatt i Landbruksdepartementet som ikke gjør noe ut av seg. Tilsynelatende. Saabye Christensen glimrer til med gjenkjennelige formuleringer på en smart, provoserende og elegant måte. Her går Lars Saabye Christensen, forfatter Erlend Loe en høy gang.,

«Topekaskolen» av Ben Lerner (Terningkast 5):

,Fascinerende roman der fiksjon og fakta går hånd i hånd. Gjennom 300 lettleste sider krydrer forfatteren handlingen til med elleville vinklinger som får nakkehårene til å reise seg. til handlingen med et plott så ellevilt. Dette er en historie om familierelasjoner, men det er også en slående forhistorie til samtiden: den offentlige samtalens kollaps og hvordan endringen av selvforståelsen til hvite unge menn i USA har lagt grunnen for den sterke splittelsen vi ser i dagens amerikanske samfunn. Hvis du skal lese en meningsfull roman i år, da bør denne leses.,

«Enkene» av Pescal Engman (Terningkast 6):

,Svensk krimfavoritt for tiden, mine tre tidligere svenske favoritter; Åke Edwardson, Liza Marklund og Camilla Läckberg kan bare legge fra seg pennen. For ingen er i nærheten av Engman i kvalitet og handling. Dette er den tredje, frittstående boken med politietterforsker Vanessa Frank i hovedrollen. En politimann blir funnet drept i en av Stockholms rolige bydeler. Bare et par minutter unna blir enda et offer funnet drept, en ung kvinne med ukjent identitet. Den er såpass intens, samtidig som den er såpass intelligent, at jeg satt målløs igjen etter å ha lest denne kriminalromanen. Dette er en helstøpt krim av et kaliber svært få har vært i nærheten av å skape tidligere.

Publisert: