SOSIALE MEDIER: — At den videoen skulle ta sånt av hadde jeg aldri sett for meg. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er gøy og sprøtt på en og samme tid, sier Sven Haa som er kjent for å male seg blå på Tiktok.

Det var den 12. februar at Sven Haa la ut en ny innspilt TikTok video med han som Smurf. Det er ikke første gang han maler seg Smurfe blå, den habitten har nemlig blitt en stor del av han de siste par årene.

— Jeg har vært på på Tiktok i 2,5 år nå, og jeg har fått gleden av å være kontrollert sprø for flere tusen seere. Samtidig som denne videoen økte i antall tittere, så fikk jeg også flere tusen nye følgere. Jeg hadde aldri trodd at denne videoen skulle ta sånn av.

De som har sett det nye Smurfe stuntet er fra ulike steder i verden; åtte prosent er norske, 46 prosent amerikanske, 24 prosent engelske, 12 prosent canadiere, og ti prosent er svenske. De over 1 millionene som har sett hans nye stunt er med andre ord spredd over store deler av kloden.

Sven Haa hadde i fjor også utstillinger. Foto: Arkivbilde

— I løpet av mine år på Tiktok har jeg fått oppleve mye, både positivt og negativt. Kommentarer har kommet, både negative og positive. I starten synes jeg det var tøft å få «hatkommentarer», men nå tar jeg et oppgjør med dem ved å svare slik de føler seg lite smarte.

I tillegg til de mange negative kommentarene Haa fnyser av, kommer det også positive tilbakemeldinger.

— Jeg får jo høre av mine følgere ting som; tommel opp, vær deg selv og kult du er så leken. Slike kommentarer varmer jo. Jeg har overhodet ikke tenkt å gi meg med denne videoen, når jeg får en ny ide er det på med den blåe malingen igjen, avslutter Haa.

Nå gleder han seg over at videoen enda er aktiv, og er usikker på hvor langt den vil gå. Sist gang han hadde i nærheten av slike seertall var ved en duettvideo, da fikk Haa mellom 500.000 og 600.000 visninger. For hver fjerde dag får Smurfe stuntet hans hundre tusen nye seere, det fascinerer han hvor godt hans publikum liker Smurfingen hans.