ANMELDELSER:

To fagbøker, en thriller og en kriminalroman er på menyen denne uken.,

«Dynamitt i borehullene - Trondheim faglige samorganisasjons historie 1870 - 2020» av Bjørn-Erik Hanssen (Pax forlag):

,PAX forlag er kjent for gode fagbøker. I denne får leserne gjennom ni personlige beretninger et innblikk i Trondheim Samorganisasjon historie fra 1870-årene og fram til i dag. Gjennom nærmere 600 lettleste sider får leserne et omfattende innblikk i solidaritet og rettferdighet. Denne boken er interessant ned i hver minste detalj, og rikt bildegalleri gjorde den mer fengende. Jeg storkoser med med fagbøker fra PAX, for dere har som regel gode vinklinger og fokuserer mer på å skrive på en måte slik den vanlige mannen i gata forstår. Et kapittel jeg kan anbefale er det som tar for seg perioden under krigen. Det var faktisk like spennende som en krimbok, og uten tvil en perioden Trondheim faglige samorganisasjon opplevde mest. Så er du en tålmodig leser og liker fagstoff, ja da bør denne uten tvil velges.,

«Polarsirkelen» av Liza Marklund (Cappelen Damm)

,Endelig er Marklund tilbake. Hun er og forbli en av Skandinavias beste krimforfattere. «Polarsirkelen» er starten på noe nytt og forfriskende. Den er velskrevet og velfungerende ned til en minste lille setning. Dette er en sidevender som får deg som leser til å grøsse, for den har et finurlig plott med flere vendinger slik bare Marklund kan. Det er sjelden jeg sier det, men denne folkens er en av mine favoritter i år. Karakterene i bøker kan fort bli karikaturer, men persongalleriet til Marklund er så nært virkeligheten at det er skremmende. Legger du godviljen til så vil kjenne deg igjen hos de fleste av karakterene. Miljøbeskrivelsene er også noe som Marklund mestrer, jeg følte jeg var tilstede flere ganger, såpass at det ble skremmende. Dette er en krimgåte drivende godt fortalt. Tusen takk for du begynte å skrive krim Liza Marklund. Det er når en leser «Polarsirkelen» en forstår hvor fattig krimlitteraturen har vært siden du ga ut din forrige. Kom med mer er du grei, skriv så blekket spruter vegg i mellom, for jeg vil ha mer, fortere en fy.,

«Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien» av redaktørene Rebecca Buxton og Lisa Whiting (Pax forlag)

,Enda en leseverdig fagbok fra PAX forlag. I denne blir vi kjent med tjue bemerkelsesverdige kvinnelige filosofer. Historien har nemlig forsøkt å skjule dem, og langt på vei har den lyktes med det. For de fleste er Platon, Kant, Nietzsche og Hume kjent, men hvor mange kjenner egentlig til Hypatia, Arendt, Oluwole, Davis og Young. I denne friske og velskrevne boken blir vi kjent med hver enkelt av dem. Hvert kapittel er såpass kort, at det holder interessen oppe, for filosofihistorie er noe som kan være kjedelig i lengden. Dette er litt over 200 leseverdige sider og en fryd å lese. Jeg fikk faktisk lyst til å lese mer om enkelte av disse kvinnene. For når den er så kort, da får en ikke helt det store bilde. Noen av kvinnene var uansett mer interessante enn andre. Så skal du ha en lettlest fagbok, som vinkler temaet inn på en lett forståelig måte, da bør denne velges.,

«Assistenten» av S.K. Tremayne (Cappelen Damm)

,«Assistenten» er noe for seg selv, et prakt eksemplar på thriller som kan gi gåsehud hos deg som leser. Forfatteren holder deg på pinebenken inntil siste setning, leverer en leseverdig historie du sent vil glemme. Tremayne har imponert tidligere, men her overgår forfatteren seg selv rett og slett. Jeg synes forfatteren har levert en forbausende gode historie, der pulsen øker i takt med sidene. Jeg gleder meg allerede til neste bok fra Tremayne, men tror det skal bli vanskelig å toppe denne. Det må isåfall være om forfatteren klarer å skrive en bok, som får terningkast 6 av meg. Den som leser får se.