POLITIKK:

For Grødem skole, Harestad skole og Goa skole er skolebiblioteket en svært viktig ressurs, men skolens økonomiske rammer strekker ikke helt til for å utvide det ukentlige timeantallet med bibliotekansvarlig.,

Utdanningnytt kunne en nylig lese at elevene leser mer når det satses på skolebibliotek, samt at tilskuddsordningen til skolebibliotekene ga gode resultater i 2018 og 2019.

Randaberg24 tok turen innom skolebiblioteket på Grødem skole. Deres økonomiske rammer gir dem flest timer av alle skolebiblioteker i Randaberg. Rektor Per Jarle Marstein kan fortelle at biblioteket blir flittig og systematisk brukt, der klassene har faste timer som de får gå på biblioteket.

Vi tok en prat med bibliotekar Kirsten Kolnes, som mener at 20 timer med bibliotekansvarlig fordelt på alle skolebibliotekene er alt for lite. Hun mener at kommunalsjef for oppvekst i Randaberg, Petter Hagen må åpne pengesekken.

— Det er ganske sørgelig at Harestad skole og Goa skole har så få timer med bibliotekansvarlig i uken. Jeg vet det er manko på penger og at prioriteringer må gjøres, men jeg mener at  kommunalsjef Petter Hagen bør bevilge mer penger til skolebibliotekene. Han bør få øyene opp for det viktige arbeidet vi gjør, sier Kirsten Kolnes.

Hun er den eneste utdannede bibliotekaren på skolebibliotekene, samtidig som hun bruker litteraturen på en pedagogisk måte i timene. For i løpet av uken leser hun høyt, anbefale bøker og lære elevene å lese.

— Jeg er heldig som får ha denne jobben. Det å få tilbringe så mange timer her på biblioteket, i hjertet av skolen er utrolig kjekt. Tror ikke jeg hadde fått mulighet til å gjort annet enn å registere bøker og låne ut om jeg hadde så få timer som Goa skole og Harestad skole har, sier Kolnes og avslutter.

— Jeg oppfordrer Hagen å ta turen innom biblioteket her på Grødem skole for å se det viktig arbeid vi gjør. Kanskje han da bevilger penger mer penger. Han er hjertelig velkommen hit.

Skolebibliotekar får skryt

Rektor Per Jarle Marstein vet at bibliotek i sum ikke bare er viktig, men en avgjørende del av elevenes opplæring. Han skryter av bibliotekar Kirsten Kolnes og har følgende å si;

— Hadde vi hatt mulighet til å øke timeantallet hadde vi gjort det, for jeg vet det ville blitt brukt. Men det som imidlertid er vel så viktig som omfang av timer er kvaliteten på bibliotekaren. Kirsten er utrolig dyktig i arbeidet sitt, inn mot klasser og enkeltelever. Gutter og jenter oppdager hvilket univers bøker kan være ved at Kirsten kjenner bøkene og elevene. Det gir leselyst også til de som ikke definerer seg selv som lesere. I tillegg så brenner Kirsten for å gjøre biblioteket tilgjengelig. Et eksempel på det var når skolen var stengt under pandemien. Biblioteket var åpent selv da. Til tider var det så mye interesse at det nesten var tomt for bøker i hyllene. Det enkleste hadde vært å stenge, men det ville aldri Kirsten gått med på.

Et viktig bidrag til skolens arbeid 

Harestad skole har et godt utvalg med litteratur, men svært få timer tilgjengelig bibliotekar. Skolebiblioteket står for det meste tomt. Foto: FOTO: Simen Ingemundsen

På Harestad skole er bibliotekdrift et svært viktig bidrag til skolens arbeid for å skape lesende barn og unge. Rektor Eva Walde Lund kan fortelle at de har ansvarlige på biblioteket for alle trinn, som primært tar seg av innkjøp og drift av biblioteket.

— Rammene skolen bruker på dette er relativt stabilt og i tråd med det vi har mulighet for når det gjelder oppgaver som ikke er lovpålagte.

I høst har Harestad skolen hatt fokus på behovet for å booste bibliotekene finansielt. De har tatt initiativ via Fau til å nedsette en arbeidsgruppe som kan tenke kreativt for å få til primært innkjøp av mer ny litteratur. Det første gruppa initierte var en gjenbruksordning der foreldre kan levere inn bøker.

Ser selvsagt verdien med et skolebibliotek 

På Goa skole er det kun 3 timer tilgjengelig bibliotekar i uken. Noe som er 7 timer færre enn på Grødem skole, som har 10 timer disponibel bibliotekar gjennom uken. Foto: FOTO: Simen Ingemundsen

Hilde Hesby ved Goa skole ser selvsagt verdien av et skolebibliotek for å vekke leselyst og leseglede hos elevene.

— Som alt annet i skolen er det klokt å vurdere og prioritere ressursene. Bibliotekaren vår holder orden og oversikt i biblioteket, samt bestiller inn ny og aktuell barne - og ungdomslitteratur.

Kommunalsjef Petter Hagen forteller til Randaberg24 at skolebibliotek er et viktig tilskudd og supplement i elevers opplæring, men ressurser til skolebibliotekar ikke er en type tjeneste som er lovpålagt.

Kommunalsjef for Oppvekst Petter Hagen. Foto: FOTO: Per Thime

— Skolene velger og prioriterer selv eventuelle ressurser til skolebiblioteket i forhold til de budsjettrammer de har tildelt år for år. Det er ikke øremerkede midler til egen bibliotekar på skolene. Han forteller videre at Randaberg dessverre ikke var blant de 52 kommunene i landet som fikk tilskudd til skolebibliotek i 2018 og 2019. Skolebibliotek finnes det på alle de tre skolene våre og det er et viktig tilskudd og supplement i elevenes opplæring. Ressurser til en eventuell skolebibliotekar er en type tjeneste som ikke er lovpålagt, derfor vil tilbudet være organisert forskjellig fra skole til skole. Det er riktig at bibliotekar ressurs var større på noen av skolene for en del år tilbake og dette har naturligvis sammenheng med blant annet økonomisk situasjon og øvrige prioriteringer.

Antall timer tilgjengelig bibliotekar

Antall timer bibliotekar på hver skole:
Grødem skole har bibliotekar tilgjengelig 12 timer i uken på 543 elever.
Harestad skole har bibliotekar tilgjengelig 5 timer i uken på 685 elever.
Goa skole har bibliotekar tilgjengelig 3 timer i uken på 350 elever.