SKOLE: Sist uke ble budsjettet lagt fram til full begeistring for noen, og et nederlag for andre. Skolen var de som ble rammet hardest og kutt fører til færre miljøterapeuter i skolen. Dette er noe som skaper problemer for lærerne, og Cathrine Larsen ber foresatte om å forberede seg på at kvaliteten på deres arbeid går ned.

— Når de viktigste støttetjenestene forsvinner i skolevesenet går det utover de mest sårbare i skolen. Disse ble det snakket om under pandemien og streiken, vi ble møtt med tvunget lønnsnemd for å ikke skape krevende skolehverdager for dem, nå er det svært få politikere som snakker om dem, sier Cathrine Larsen.

Miljøterapeutene Sindre Thoresen og Terry Thrope er ikke redd for å miste jobben, men kjenner at det strammes inn, og tanken på å gå arbeidsløs har slått dem. De er lei for at deres spisskompetanse må kuttes ned på, og er redd for at skolen vil miste de som sliter aller mest.

Sindre Thoresen (f.v.), Cathrine Larsen og Terry Thrope er misfornøyd med kutt i budsjett. Foto: Simen Ingemundsen

— Vi er jo utdannet til å ta oss av de med atferdsproblemer og sosiale vansker, lærerne har ikke samme kompetanse. Vår jobb er å følge opp dem som sliter, det får ikke lærerne tid til om de også skal ta seg av våre arbeidsoppgaver, sier Sindre Thoresen som ikke kunne hatt en bedre jobb.

Cathrine Larsen skulle ønske at flere av politikerne hørte på Venstre, og deres alternativer til budsjettet. Elevene er skolens framtid, og nå som det kuttes i viktige ressurser er hun bekymret for enkelte elevers framtid. Funksjoner som utgjør det viktige laget rundt eleven, kuttes nå betraktelig. Det omfatter ikke bare miljøterapeuter, men også helsesykepleier, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter.

— Dette kuttet vil få konsekvenser, og det verste scenario vi ser for oss for neste år, er de mange reaksjonene kuttet vil føre til når det går opp for både elevene og lærerne, sier Thrope, Thoresen og Larsen samstemt.

De synes alle at jobben deres er givende, og vet at kuttene kommer til å skade mer enn politikerne ser for seg. For lærerne har ikke anledning til å undervise, følge opp elever og tilpasse skolehverdagen for enkelte.

— Vi står foran utfordringer og vet at flere lærere og miljøterapeuter forbereder seg på å slutte på grunn av dette. Dette er urettferdig for alle, men mest for elevene som det vil påvirke i feil retning. Skulle ønske at politikerne kunne gjort en revurdering før de vedtok det hele, avslutter Larsen som gruer seg til å se utfallet.