MEKJARVIK: Fartøyet som i helgen lå til kai i Mekjarvik er en gjenganger ved dypvannskaien, for flere ganger hvert år er fartøyet som er bygget i 2012 innom.

Se noen flere bilder

I oversikten over hva dette fartøyet driver med fant vi fram at det var et fartøy man bruker i forbindelse med legging av rør - et «rørgravingsfartøy» ble det hele oversatt til.

Mekjarvik er en av tre havner hvor det jevnlig er trafikk. Dusavik er den største havna hvor rundt 70–80 prosent av anløpene er, men om noen år kan det bli annerledes.

Som dette blir det utover mot Mekjarvik etter hvert. Foto: Statens vegvesen

Det skal nemlig bygges Rogfast - og i den forbindelse skal det lages et helt nytt kaiområde, et område som strekker seg fra Randaberg Industries i Harestadvika og ut til nettopp Mekjarvik. 200.000 kvadratmeter skal dekkes, under sjøen og dette skal det senere bli et større kaianlegg av.

Når man da etter hvert snakker kapasitet, så vil Mekjarvik bli den største havna i Randaberg. Dermed er det etter hvert også slik at det trolig er flere og flere selskapet som ser mot Randaberg, blant annet fordi man da vil ha enda bedre forhold for anløp av store skip i en eller annen form, som «Rockpiper» som er nærmere 160 meter langt og som seiler under kypriotisk flagg.

Oversikten på DENNE siden viser ankomstene til Mekjarvik, Dusavik og Harestadvika i 2022.