LESING: Nylig kunne en på regjeringens nettside lese at norske 10-åringer sin leseferdigheter ligger godt over internasjonalt snitt, men at de leser dårligere enn i 2016.

Bibliotekar Alf-Helge Mitchell synes det er nedslående lesning, og mener at en økonomisk satsning på skolebibliotekene ville gjort seg.

— Vi er jo først og fremst et folkebibliotek, men jobber aktiv inn mot flere mål- og aldersgrupper, sier Alf-Helge Mitchell, og nevner; Sommerles-kampanjen, skolebesøk, klassebesøk, boktips og andre leseprosjekter de jobber med.

Han håper at skolene kan øke mengden organisert lesing, og gi elevene sine enda bedre leserutiner. For per nå prioriterer barn skjermen framfor boken. Det handler for skolen spesielt om å finne bøker barnet på 10 år liker.

— Jeg tror løpet er kjørt med tanken på TikTok, det er ikke enkelt å konkurrere mot den appen og en umulig kamp å vinne.

Cappelen Damm sine leseløver er noe som 10-åringene låner hyppig, de får 10-åringene som besøker det lokale biblioteket. Foto: Simen Ingemundsen

Han synes det er synd at Randaberg kommunen mangler midler til større satsing på skolebibliotekene, men skjønner kommunens økonomiske prioriteringer.

— Kommunen vår kan dessverre ikke skryte på seg at de prioriterer skolebibliotekene, men kanskje kan det dryppe litt penger på kommunene som følge av regjeringens leselyststrategi, sier Mitchell og avslutter.

— Vi som jobber her ser jo tydelig at jo eldre barne blir jo færre bøker lånes det. Vi har en god det 10-åringer som låner bøker, men på langt nær så mange vi skulle ønske.

Informasjonen kommer fra den internasjonale undersøkelsen PIRLS, som har kartlagt leseferdighetene til 10-åringer i 65 land. I Norge ble undersøkelsen gjennomført våren 2021.

Tall viser lav leseglede i Norge sammenliknet med samtlige land i undersøkelsen. Kun 13 prosent av norske elever sier det liker å lese godt, mens det internasjonale gjennomsnittet ligger på 42 prosent. Færre elever leser på fritiden i 2021 enn i 2016.