LESERBREV: Heisann. Har et tilsvar/i tillegg til det som har blitt sagt om skoledebatten nå i ettertid:

På vegne av Rødt Randaberg var undertegnende deltaker i den nå famøse debatten om skolepolitikk. I likhet med Utdanningsforbundet velger jeg å kalle det for debatt, mens det i realiteten var en forelesning for de folkevalgte og de som ønsker å bli folkevalgte. En forelesning som da, nesten utelukkende, handlet om våre læreres hverdag, enten de jobber i barnehage eller ved skole. På godt norsk ville en muligens ikke kalt hele seansen for en forelesning, eller debatt, men heller kjeft. Eller irettesettelse, som jo er det politisk korrekte ordet.

Bruken av «godt nok» dukket opp ved flere anledninger gjennom «debatten». At det ene og det andre, innen skole og barnehage, var «godt nok». Noe som er svært underlig, fordi det er jo ikke egentlig ulike grader av hvor godt noe er... Enten holder skole og barnehage mål, eller så gjør de ikke det. Det skal ikke være ulike grader av hvor flinke vi som kommune er til å opprettholde lover, regler og krav ovenfor våre minste innbyggere og dem som passer på- og underviser dem. «Godt nok» er et uttrykk en ofte bruker når en ikke gidder mer, gir opp eller er fornøyd med en halvhjertet innsats. Er det dette vi ønsker for våre skole og barnehager…?

Nå skal det sies at jeg kom godt forberedt til debatt om skolepolitikk. Jeg hadde faktisk brukt over en ukes tid på å memorere Rødts skolepolitikk og finne gode argumenter mot/for det ene og det andre. Lykkelig uvitende om realiteten i Randabergs skoler og barnehager så dukket jeg opp, klar til debatt, for å bli møtt med så mye, og ny, informasjon om våre læreres hverdag at det hele ble ganske overveldende. Her ble vi fortalt om barnehager som opplever at hele(!) budsjett for vikar har blitt kuttet, lærere som slutter grunnet bla. for høyt arbeidspress grunnet for få lærere, barnehagelærere som er alene med opp til femten(!) unger i flere timer og generelt dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn våre nabokommuner. Jeg forlot «nye» Harestad skole noe nedstemt, ikke bare på vegne av våre barn og elever, men og for lærerne som står i dette hver dag.

Vi i Rødt mener at nei, dette er ikke «godt nok»! Vi kan ikke ha det slik i Randaberg at lærere må ty til tårer i frustrasjon over en kommune som tilsynelatende ikke vil høre på dem. Dersom våre folkevalgte skal kunne fortsette å pryde seg på at vi, som kommune, bruker mest penger pr. elev i skolen, så må vi og sørge for at disse elevene har nok lærere og råd til nye skolebøker.

I utgangspunktet hadde vi i Rødt flere tanker og ideer om skolen som kan oppfattes som «høytflyvende og uten rot i virkeligheten», og vi presiserer at dette fortsatt er våre mål for fremtiden, men at det som må til i barnehage og skole i dag mer midler og nok bemanning.

Mvh, Marius Løhre Svanteson