POLITIKK: Regjeringen meldte nylig om at det fra nyttår av blir krav om nullutslipp for tunge varebiler i offentlige anskaffelser. Dette er Alexander Rügert-Raustein meget fornøyd med.

— Dette er glimrende. Atter et lite steg i riktig retning, sier Alexander Rügert-Raustein og legger til.

— Hvis de kommer med oppfølging og tanker om omdisponerer hele motorveien i budsjettet til jernbane og lyntog så er vi ikke bare på rett vei, men også opp i rett fart.

Fra 1.januar 2022 ble det innført en ny forskrift om energi- og miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy til veitransport. I denne forskriften er det krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser av personbiler, lette varebiler og bybusser.

Kravet for personbiler trådte i kraft fra 1. januar 2022, kravet for lette varebiler trer i kraft fra 1. januar 2023, mens bybusskravet gjelder fra 2024.

— Angående bybusskravet er Kolumbus alt forberedt på det. Neste konsesjons-/kontaktsrunde fra 1.1.2025 forutsetter elbusser og depoet på Forus er forberedt på det. Dette med tanken på ladeinfrastruktur, sier Raustein og avslutter.

— Dette betyr at innbyggere i Randaberg fra nå av kjøper elbiler uten at jeg må bruke politisk kapital på det.

I pressemeldingen står det videre at regjeringen innfører krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av tunge varebiler, altså varebiler på mellom 1785 kg og 3,5 tonn, fra 2023. I 2021 var 64 prosent av alle varebiler i nybilsalget, og omtrent halvparten av alle varebiler i den samlede varebilparken, tunge varebiler. Ny forskrift om utslippskrav trer i kraft fra nyttår.