SKOLESTRUKTUR: Fristen for å komme med sine innspill rundt skolestruktur på Randaberg er inne i den siste måneden.

Og; noen begynner å få opp farten.

I kommunens postliste har det de siste dagene vært til dels stor aktivitet, i hvert fall i forhold til hva det tidligere har vært rundt denne ganske betente saken hvor stadig flere forteller hvilke alternativer man ønsker.

I ett av de siste innleggene er det skrevet flere ting, blant annet om at modellen er for å spare penger, trafikkfare og lengre skolevei.

Vedkommende har satt opp punkter som nok politikerne skal se nærmere på.

– Modell 5 og 6 er laget fordi kommunen har et mål om å spare penger, ikke for at Randaberg skal ha en skolestruktur som er til det beste for elevene. Jeg er usikker på hvor mye de i realiteten vil spare, både med tanke på nåtid og fremtid. Utad virker det som om politikerne allerede har bestemt seg for at det skal bli enten modell 5 eller 6 og at de øvrige 4 modeller er glemt. Jeg håper virkelig at jeg tar feil, skriver vedkommende.

Videre er det ramset opp flere punkter - på det brevskriver omtaler som negative konsekvenser ved punkt 5.

* Trafikkfaren for spesielt de små barna fra Harestad skolekrets øker grunnet lengre skolevei samt økt trafikk ved både Goa og Grødem skole. Det er svært kritikkverdig at kommunen ikke har gjort noen konsekvensanalyser med tanke på trafikksikkerhet før det skal tas en slik beslutning.

* Lengre skolevei for barna som nå tilhører Harestad barneskole vil påføre mange foreldre store praktiske og eventuelt økonomiske konsekvenser. Selv om barna i 1. og 2. klasse får skolebuss vil dere ikke dekke buss til SFO. En slik løsning er ikke forenlig med foreldre som jobber 100 prosent og som er avhengig av SFO. Konsekvensen blir at disse barna må kjøres (men alle foreldre har ikke bil) eller at foreldre tvinges til å redusere sin arbeidsstilling for å være hjemme når barnet drar/kommer hjem fra skolen.

* Endret demografi. Småbarnsfamilier ønsker i all hovedsak å bosette seg i kort gåavstand til en barneskole.

Frist for innspill er 31. januar - og etter dette skal alternativene vurderes, tas opp politisk og etter hvert skal det fattes en avgjørelse.

Mye tyder på at politikerne ikke får en enkel avgjørelse når innspillene stadig blir flere og flere.