Kort oppsummert

  • Forslaget om detaljregulering av E39 Smiene-Harestad skal nå på høring, ifølge plan- og bygningsloven.

  • Dette prosjektet, som har vært i gang siden 2014, har høy prioritet pga. sin samfunnsøkonomiske netto nytte.

  • Bønder som drifter i området er spesielt oppfordret til å gi skriftlige innspill rundt planlagte endringer.

  • Finansiering kommer både fra statlige midler og bompenger fra Bymiljøpakken på Nord-Jæren.

  • Kommunedirektørens vurderinger inkluderer endringer i forhold til viltkrysning, oppgradering av Grødemveien, og flere andre punkter.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av våre journalister

MØTE: Det er ikke avgjort når det skal bygges, men det nærmer seg stadig - og nå er det nytt på gang, i det minste førstegangsbehandling - Detaljregulering av E39 Smiene - Harestad.

Når kommuneplanutvalget får saken i neste uke er det med følgende endringer.

Foto: Statens vegvesen/Norconsult
1. Rekkefølgekrav om oppgradering av Grødemveien innarbeides i bestemmelsene: «Før krysset Ryggveien x E39 kan stenges, skal Grødemveien mellom Ryggveien og Torvmyrveien opparbeides i tråd med detaljregulering av FV 4592 Grødemveien, planid 2016001»
2. Bestemmelsesområde #5 reguleres i sin helhet til formål «annen veigrunn, grønt»
3. Tiltak for sikring mot at vilt krysser E39 legges inn i plankart og bestemmelser

I saken står det mye, men man henvender seg spesielt til bønder:

– Bønder som drifter jord i Randaberg, og spesielt i det berørte området, oppfordres til å komme med skriftlige innspill om hvilke resultater en realistisk kan forvente av de foreslåtte massefyllingstiltakene, og hvilke videre føringer (f.eks. om håndtering av matjord, terrengforming osv.) som vil kunne forbedre de forventete resultatene, heter det fra kommunedirektøren i saken.

Største delen av planområdet i Randaberg ligger i kjerneområde for landbruk. Planområdet i Randaberg dreier seg om rundt 186 dekar, hvor dette består i all hovedsak av landbruk, og videre av noe boligbebyggelse på Rygg, Randaberg videregående skole, og eksisterende E39

E39 Smiene-Harestad inkludert Harestadkrysset finansieres dels av statlige midler gjennom Nasjonal Transportplan og dels av bompengemidler fra Bymiljøpakken på Nord-Jæren. Prosjektet har høyest prioritet av prosjektene i Byvekstavtalen dersom det sorteres etter samfunnsøkonomisk netto nytte. Rogfast-tunnelen kan ikke åpnes uten at hele eller deler av Smiene-Harestad, samt at Harestadkrysset er bygd.

Det er derfor viktig å få en rask planavklaring for E39 Smiene-Harestad - i en sak man har holdt på med i 10 år, siden 2014!

LES HELE SAKEN HER

Foto: Statens vegvesen

Så har kommunedirektøren vurdert det som nå kommer.

– Statens vegvesen har forelagt et grundig vurdert og godt utarbeidet planforslag, og holdt god kontakt med kommunen i prosessen, både på administrativt og på politisk nivå. Kommunedirektøren stiller seg derfor grunnleggende positiv til det foreliggende planforslaget.

Kommunedirektøren er imidlertid kritisk til enkelte vurderinger og formuleringer, og foreslår derfor at det gjøres endringer i flere punkter:

** Viltkrysning og undergang i Ryggveien – mindre høyde enn tidligere lagt til grunn

** Rekkefølgekrav om oppgradering av Grødemveien

** Bestemmelsesområde #5 reguleres i sin helhet til formål «annen veigrunn, grønt»

** Bønder som drifter i området oppfordres til å komme med skriftlige innspill

Mer utfyllende i faktaboks under

PS! Dette er ikke noe som er fullfinansier, men noe er lovet. Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036 legges fram 22. mars. Da bør det være mer til dette store prosjektet.

Foto: Statens vegvesen/Norconsult