SOKN: Det var ikke bare på Randaberg Statens vegvesen utførte kontroll i formiddag. På Sokn ble 103 tunge og et lett kjøretøy kontrollert. I tillegg var det tre som ble observert uten setebelte i bruk på buss. Det ble også fokusert på vinterutrustning.

Under her kan du lese hva Statens vegvesen avdekket i løpet av kontrollen;

De fleste av kjøretøyene som var innom kontrollplassen hadde alt i orden og ble sendt videre uten noen videre reaksjoner. Men ikke alle hadde alt i orden.

Det ble kontrollert bruk av setebelte i buss på to busser. Her var det totalt 35 passasjerer og det ble gitt gebyr på 1500 kroner til tre passasjerer som ikke brukte belte på bussen. Hvis uhellet er ute og bussen velter, så vil passasjerer i bussen som ikke bruker belte bli kastet rundt i bussen og er en fare for andre passasjerer som sitter rundt i bussen.

To tunge kjøretøy hadde ikke sikret lasten tilstrekkelig. Her måtte fører sikre lasten forskriftsmessig og forsvarlig før videre kjøring var tillatt.

Et tungt kjøretøy hadde ikke med vognkort på kjøretøyet og måtte vise råderett over kjøretøyet før videre kjøring var tillatt. Fører ble ilagt 500 kroner i gebyr for å ikke medbringe pålagte dokumenter ved kjøring.

Et vogntog var for tungt og måtte laste av/laste om til lovlig vekt før videre kjøring var tillatt. Transportøren ble ilagt et overlastgebyr på 8700 kroner.

En fører hadde YSK som var utgått med inntil tre måneder og ble ilagt et gebyr på 4000 kroner. Fører måtte skaffe gyldig YSK før videre kjøring var tillatt.

Et tungt kjøretøy hadde ikke for langt overheng bak underkjøringshinderet. Underkjøringshinderet måtte justeres ut før videre kjøring var tillatt.

Et tungt kjøretøy hadde ikke gyldig bombrikkeavtale for tung bil som er lovpålagt i Norge. Her ble foretaket ilagt et gebyr på 8000 kroner for kjøring uten gyldig bombrikkeavtale.

Fem fører ble kontrollert for kjøre- og hviletid på til sammen 121 førerdøgn. En fører her ble det til sammen gitt fire skriftlige advarsler for mindre brudd og det ble gitt gebyr på 3000 kroner for et noe mer alvorlig brudd.