SØK: I år har FINN torget hatt en en økning på nesten 9 prosent i antall besøk fra i fjor, som allerede var et rekordår. Det siste halvåret har bruken av Torget vært stabilt høy viser FINN sine tall. Faktisk bruker hver nordmann i snitt over 40 timer på FINN sine markedsplasser, der Torget er den mest populære med rundt 9 millioner besøk hver uke.

De mest populære kategoriene, som sier noe om hva vi ønsker å kjøpe brukt, er møbler og interiør, klær og tilbehør, ting til hage og elektronikk forteller FINNs bruktmarkedekspert Kathrine Opshaug Bakke.

- Stigmaet rundt det å handle brukt er på vei til å forsvinne. Tidligere var det unge miljøbevisste som handlet brukt, men stadig flere hiver seg på trenden. Aldersgrupper der det tidligere ikke har vært vanlig å tenke brukt før nytt, velger nå å kjøpe brukt i større grad. Vi ønsker å gjøre brukt til førstevalget, sier Opshaug Bakke.

Variasjoner mellom fylkene

En gjenganger uansett hvor i landet du bor, er søk etter sofa. Dette søkeordet ligger i toppsjiktet år etter år. Andre varer som alltid er på topplisten er kommode og sykkel, men nesten hvert år kommer det inn nye ord på topplisten som en effekt av hva som skjer ellers i samfunnet. Det er også forskjeller utifra hvor i landet du bor, som for eksempel at man i nord har mer behov for gode turklær, mens i Oslo er Rolex høyt oppe på listen.

- I år har ordet “hund” kommet inn på topplisten for hele landet. Vi har sett en stor interesse for søk etter hund siden pandemiens start i 2020, og i Nordland er dette det mest brukte søkeordet i år. Vi ser en del andre interessante variasjoner fra fylke til fylke. For eksempel så er ordet “vedmaskin” på sjetteplass i Innlandet, mens i Rogaland og Vestland er “Lego” så populært at dette ordet ligger på søketoppen, forteller Opshaug Bakke.

Søkeordet “gis bort” inn på topplisten

Nytt av året er at søkeordet “gis bort” har kommet mye høyere på listen enn tidligere i nesten alle fylker. Årsaken til dette kan være at flere ser etter ting som er gratis grunnet høyere levekostnader dette året. Funnene vi gjorde i årets undersøkelse om FINN-brukeres holdning til brukte julegaver, viste også at folk var mer positive til å både gi og få noe brukt i julegave i år.

- Det er naturlig å tro at interessen for både å handle brukt, men også lete etter ting som gis bort, har med økte levekostnader å gjøre. På landsoversikten er søkeordet “gis bort” på andreplass, noe som er langt høyere enn tidligere, sier Opshaug Bakke.

Under ser du listen for Rogaland.

Foto: finn.no