MØTE: En av sakene som var oppe i formannskapet i dag var den som dreide seg om løpende kassakreditt på 70 millioner kroner.

I saken står det: Kommunedirektøren fører en likviditetslinje som er stram. Ledig likviditet skal i så stor grad som mulig settes i arbeid for å gi kommunen avkastning, og ikke stå på driftskonto hvor renteinntektene er lavere enn lønns- og prisvekst. Like fullt skal kommunedirektøren sikre at kommunen alltid har nok likviditet til å møte sine forpliktelser som lønn til ansatte og betalinger til våre leverandører.

Randaberg kommune skifter bank fra 1. april 2024. Kommunens nye bankforbindelse ønsker en annen modell for kassakreditt, der en i stedet for å ta opp kreditt dersom og når det er behov for det, oppretter en løpende kassakreditt. Denne løsningen er gunstigere for kommunen, og kommunedirektøren støtter at man går over til den modellen.

Randaberg24 sjekket litt – og fant at dette ikke er helt uvanlig, men mye sjeldnere nå enn det har vært. De «ferskeste» var tilbake til 2018 da 8 kommuner hadde kassekreditt på grunn av økonomiske utfordringer. Lenger tilbake, i år 2000 måtte Levanger kommune bruke det samme til å betale lønninger og feriepenger til ansatte. I 2007 måtte Narvik kommunen gjøre det samme, for å betale ut desemberlønna.

I dag var dette med løpende kassekreditt oppe i formannskapet. Randaberg kommune er én av få kommuner som bruker dette.

Ingen av representantene hadde kommentarer - og da ble det også vedtatt å ta opp en løpende kassekreditt på 70 millioner kroner.