Slik blir det imidlertid ikke. Kommunedirektør Anne Berit Berge Ims er ny i jobben og saken kommer for tidlig. Hun vil sette seg mer inn i dette.

– Det er korrekt, for dette er noe som jeg skal være med å gjøre på en skikkelig måte. Vi hadde skrivefrist i dag, men jeg har bestemt at saken utsetts, men målet er å få denne opp til det første møte etter sommerferien, sier hun ril Randaberg24.

Kommunestyrets representanter, utvalg og administrasjon er orientert om utsettelsen.

Høyres Renate Kolnes er en av flere lokalepolitikere som engasjerer seg rundt skolestruktur. Man ser blant annet på en mulighet for felles skole for kommunen, plassert ved Harestad skole.

- Dette er bra, så jeg har stot forståelse for at kommunedirektøren ønsker mer tid.Det er mye å sette seg inn i, og det viktigste for oss er at vi fårt et bredt og bra saksframlegg, sier hun

Arbeiderpartiets Ingvild Lundbakk Denut, mener det er helt på sin plass å utsette - før dette kommer opp for kommunestyret.

– Jeg er svært fornøyd med at vår nye kommunedirektør er så tydelig på at saken om skolestruktur er så viktig at hun ønsker å sette seg grundig inn i den før skolestruktursaken legges frem til debatt. Organisering av Randabergskolene er, etter min mening, en svært viktig prinsippsak i vår kommune. Vi bør blant annet utrede mulige konsekvenser av de ulike modellene også økonomisk før saken kommer opp til beslutning. I lys av at vi skal være en kommune med høy grad av samhandling kan vi ikke forhaster oss med å gjøre om på skolestrukturen før vi faktisk har et bredt bilde av saken. Saken berører ikke bare de nåværende skolebarna, ansatte og foreldre, men også de kommende.

Hun mener at alle involverte må være nøye i forarbeidene slik at når saken kommer til beslutning er den basert på gode kvalitative vurderinger.

– Ja, men som inkluderer økonomiske konsekvenser i tillegg til sterk faglig forankring. Bedre utnyttelse av eksisterende boligmasse er bare et av mange vurderings momenter i saken. Jeg ser frem til en grundig gjennomgang og debatt i saken om skolestruktur når vi har et klart grunnlag for å kunne fatte en god og klok beslutning.