TRAFIKKFORHOLD:

Nei, det er ikke registrert mange ulykker på Randabergveien de siste 20 årene. Likevel er det svært ofte det skjer nestenulykker - og nok til at mange er bekymret og krever endringer, spesielt ved næringsområdet til høyre i bildet.,

For et par uker siden kontaktet Randaberg24 fylkeskommunen, for å høre hva de tenkte om det aktuelle området.

– Vi har ingen statistikk på nestenulykker og må forholde oss til Statens vegvesen sin ulykkesstatistikk. Etter en gjennomgang av saker oversendt oss kan vi heller ikke se at det er stor pågang av henvendelser om krysset eller strekingen.

RANDABERGVEIEN: Foto: Det er registrert to sykkelulykker ved dette området de siste åtte årene. FOTO: Statens vegvesen

De sa seksjonsleder ved avdeling forvaltning, Aksel Grunnreis. Likevel så er det slik at fylkeskommunen ser på dette, men hva de skal gjøre er ikke klart. I mer enn 20 år har man snakket, men lite er gjort.

Høyre engasjerer seg

Randaberg24 har tatt en runde med noen av kommunens politikere. Flere av dem mener dette bør prioriteres.

Høyre er blant partiene som også tidligere har engasjert seg i problemene mange oppfatter det er ved stedet.

— Randabergveien ved næringsområdet er det svært mye trafikk. Det er mange bedrifter på området og my trafikk til og fra. I tillegg er det mye tungtrafikk som skal inn/ut i krysset i Randabergveien. Noen tider på døgnet er svært krevende og her hoper det seg ofte opp med kjøretøy. Det er særlig i disse tilfeller vi har registret at det skjer nesteuhell og ulykker.  Dette har i flere år vært påpekt fra Randaberg kommune til Statens Vegvesen, og etter mye diskusjon ble fartsgrensen redusert forbi denne utkjøringen, noe som i ettertid har vist seg ikke å være tilstrekkelig, sier Renate Kolnes og Bjørn Kahrs til Randaberg24.

Bjørn Kahrs (H) og Renate Kolnes (H) ønsker fortgang ved Randabergveien.

De nevner også at da Høyre hadde ordfører (Bjørn Kahrs) ble det anmodet om at vegetasjon og skilter måtte ryddes og plasseres slik at det var god sikt for både de myke og kjørende trafikanter. Dette er noe de mener det ikke er tatt tak i.

— Vi i Høyre mener at det må ryddes i vegetasjon og skilting slik at det blir fri sikt, og så bør det etableres fartsgrense på 40 km/t med fartsdumper på begge sider av nevnte kryss i Randabergveien. 40 sonen bør strekke seg fra Tess og forbi krysset Goaveien / Randabergveien.

Årsaken til at man ønsker om svaret over, er blant annet dette:

Fartsdumper og nedsatt fart

— Det er mange ulike tiltak som kunne vært gjennomført i dette krysset, og vi har gjennom flere år hatt flere forslag. Forslag om rundkjøring ville vært meget bra, men dette er svært plasskrevende og kan bli vanskelig å realisere. Fartsgrensen burde vært ytterligere redusert og det kunne vært satt opp full stoppskilt for alle som skulle ut av krysset. Slike tiltak finnes det flere av både langs E39, andre trafikale flaskehalser og ikke minst farlige kryss. Et annet tiltak er å etablere fartsdumper sammen med nedsatt fartsgrense. Et slikt tiltak fungerer meget godt og de fleste som kjører til Sola flyplass via Tananger (på Snøde) har registret et slikt tiltak. Det er viktig å påpeke at vi forhåpentlig får etablert en ny Transportkorridor Vest som skal gå på østsiden av Raft. Her var det i utgangspunktet lagt opp til en rundkjøring som skal betjene trafikken fra dette næringsområdet. Om dette blir gjennomført vil tiden vise, sier Kolnes og Kahrs til slutt.

De er ikke de eneste som engasjerer seg i saken. Arbeiderpartiets Kristine Enger er neste ut.

Kristine Enger (AP)

— Vi i Arbeiderpartiet er utålmodige på å få gjort noe med utkjøringen fra næringsområdet ved Monter. Denne utkjøringen er ordentlig uoversiktlig og særlig farlig for syklister.

Enger forteller at hun har tatt opp en del av dette.

Bymiljøpakken

— Jeg har nylig spurt administrasjonen om status. Svaret er at det snart kommer en ny reguleringsplan for Randabergveien til politisk behandling. I den planen blir god framkommelighet for syklister og gående spesielt vektlagt. Da vil vi se ekstra nøye på utkjøringen ved dette næringsområdet. Utbedringen av Randabergveien vil bli finansiert av penger fra Bymiljøpakka.

Senterpartiets gruppeleder Geir Christian Kjeldaas mener avkjørselen det er snakk om, er rene trafikkfellen.

Geir Christian Kjeldaas representerer Senterpartiet. Foto: FOTO: Ole Harestad

— Langs Randabergveien er det flere avkjørsler som det må gjøres noe med. Monteravkjørselen er rene trafikkfellen, særlig for syklister, og er noe vi alle har ønsket orden på i mange år. Når det kommer ny sykkelvei fra Randaberg til byen er det kjempeviktig at krysset ved Monter tas tak i og at løsningen der blir bra. Ordfører Jarle Bø er en av våre fylkespolitikere i samferdselsutvalget og der jobbes det for å få til en god løsning. Ellers må kommunen fortsette å jobbe for dette opp mot fylket for å få fortgang på planene.

— Vi er også opptatt av dette

Venstres Ingve Lerang ser også at dette er et vanskelig punkt. Han mener stedet ikke er skikkelig tilrettelagt - og da blir det problemer som mange oppfatter at det er.

Ingve Lerang (V). Foto: FOTO: Per Thime

— Det viser hvor viktig det er å ha sammenhengende planer for infrastruktur og bruk av områder. Når det ikke er tilrettelagt for den type og mengde trafikk som områder tiltrekker seg så blir det problemer. For fremtiden bør en i hvert fall ha det som en forutsetning at slike ting er på plass før man transformerer områder. Så er det som du sier noe som ligger under fylkeskommunen, og ikke noe vi kan gjøre noe med her i Randaberg. Men flere av våre medlemmer er også opptatt av dette så vi har diskutert det i vårt parti, og påpekt også for representanter fra fylkespartiet at dette er et problem, sier Lerang - kommunestyrerepresentant på Randaberg.

Fremskrittspartiet er også noe inne i saken, forteller Robert Raustein.

Robert Raustein (Frp)

— Dette har vi jobbet med i flere år og vi gir press og har sett på mange mulige løsninger. Det er et utfordrende kryss som vi bør ta en runde på nok en gang. Rundkjøring kan jo være en ide, mener Raustein.