OPPDATERT: De er fornøyd med arbeidet som gjøres, og det går etter planen, byggingen av Rogfast. I dag la Statens vegvesen ut en kort oppdatering av det gedigne prosjektet.

Tidligere denne uka var klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) på besøk under og i anleggsområdet. Han lot seg imponere av det han så.

– Det var utrolig kjekt og interessant å få se hvordan tunnelen blir bygd. Dere ser jo fremdriften daglig - det gjør ikke jeg i min jobb, sa statsråden med et smil til Rogfast sin side på Facebook.

Fremdriften under fjorden går som planlagt i Rogfast-byggingen. Foto: Per Thime

Den røde linjen på kartet viser arbeidet sett fra Mekjarvik og den grønne linja i motsatt retning viser arbeid sett fra Bokn

Kvitsøy-delen står på kartet som ferdig.

FAKTA: E39 Rogfast blir verdens lengste undersjøiske veitunnel med en lengde påca 27 km, og inngår i nasjonal satsing på fergefri E39 fra Kristiansandtil Trondheim. Prosjektet har også ambisjon om å bli Norges første»"klima+veiprosjekt», og omfatter planlegging og prosjektering av E39 Rogfast fra Harestad, Randaberg kommune til Laupland, Bokn kommune (tunnel).