PRESSEMELDING: Det var NCC Norge AS og Skanska Norge AS som til slutt sto igjen som tilbydere. Skanska Norge AS ble tildelt kontrakten. Det skal bygges to ganger 9 kilometer med tunnel mellom Bokn i nord, og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges 2 kilometer med vei i dagen.

Siste tilbud:

Skanska Norge AS 4.982.898.696 kroner NCC Norge AS 5.713.537.267 kroner JV OHA Tunnel bestående av OBRASCÓN HUARTE LAIN S.A

Hyundai Engineering & Construction Co, Ltd og Aldesa, SA, var også prekvalifisert, men valgte å trekke seg.

– Vi har vært gjennom en prosess med samtaler og forhandlinger med entreprenørene som ble prekvalifisert. Det er ikke ideelt at vi til slutt kun satt igjen med to entreprenører, men det er lite vi kan gjøre med det. De siste tilbudene er høyere enn byggherre anslaget, men det har skjedd mye siden 2020. Den generelle prisstigningen innen bygg og anlegg er høyere enn forventet i prognosene, noe som påvirker prisnivået, sier prosjektsjef i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo.

Foto: Statens vegvesen

Han forteller at planen er å signere kontrakten med Skanska Norge AS i 2022, med oppstart på Bokn tidlig i 2023.

– Det blir en milepæl for E39 Rogfast, sier Kaarmo.

Den neste store kontrakten er også i sluttfasen. Det er arbeids felleskapene Hæhre/Risa og Implenia/Stangeland som har leverte sine siste tilbud på kontrakten fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy.

Tilbudene:

Hæhre/Risa 4.569.175.059 kroner Implenia/Stangeland 4.069.604.063 kroner

– Nå skal vi kvalitetssikre og gå gjennom tilbudene. Vi har som målsetting at vi signerer kontrakten med valgt entreprenør i 2022, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.