ARBEID: Det var har vært mye arbeid i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen den siste tiden - og det er ikke over.

I uke 12 starter Statens vegvesen et større vedlikeholdsarbeid i E39 Mastrafjordtunnelen. Som et prøveprosjekt vil trafikken bli styrt med døgnkontinuerlig kolonnekjøring, skriver Statens vegvesen Vest på Faceboook.

Arbeidet som skal gjøres er å forsterke kanter og skifte drensledningen noen steder, som forarbeid for asfaltering som skal utføres senere i vår.

– Dette er et helt nødvendig vedlikehold som ikke kan vente, og da er vi nødt til å gjøre det nå for at vi fortsatt skal kunne tilby trygge tuneller. Vi skal gjøre vårt ytterste for å minimere påvirkningen dette vil ha på trafikantene, men ber om forståelse for at det vil kunne oppstå noe kø, spesielt på de mest trafikkerte tidspunktene. Men da er det viktig å minne om at vi gjør dette arbeidet for alle dem som kjører denne vegstrekningen, sier byggeleder Tom Sverre Knutsen og prosjektleder Bjørn I Andersen i Statens vegvesen.

Arbeidet starter i Mastrafjordtunnelen mandag 18. mars kl 00.00, og er planlagt å være ferdig fredag 22. mars kl 05.30.

– Det blir kolonnekjøring døgnet rundt i hele denne perioden, men vi åpner selvfølgelig så snart arbeidet er ferdigstilt. Kolonnene skal kjøre kontinuerlig, og antallet ledebiler vil nødvendigvis være høyest på dagtid. Det vil si at det ikke vil bli fastsatte tidspunkter for kolonnene.

Byggelederen understreker at det ikke er mulig å gjøre dette omfattende arbeidet uten konsekvens for trafikantene.

–Ved en ordinær måte å gjennomføre dette arbeidet på i Mastrafjordtunnelen måtte vi ha hatt kolonnekjøring i opp mot fire uker. Derfor ønsker vi å prøve en ny måte å jobbe på, og på den måten prøve å minimere ulempene spesielt med tanke på de fastboende på øyene. Ved å jobbe døgnet rundt vil vi kunne jobbe mer effektivt og den totale arbeidstiden blir kraftig redusert.