ROGFAST: Arbeidet med å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel er godt i gang fra Bokn i nord til Randaberg i sør.

Nå er den tredje store kontrakten utlyst.

Som de andre to store kontraktene er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med prekvalifisering og forhandling.

Det blir tilbudskonferanse på Kvitsøy 9. august. Påmeldingsfristen for å bli prekvalifisert er 31. august 2023.

— Dette er den tredje av tre hovedkontrakter for bygging av hovedtunnelen. Forventet kontraktstørrelse er på cirka 5 milliarder kroner. Arbeidet er spesielt utfordrende i området ved kryss og sjakter.

Prosjektsjef for Rogfast, Oddvar Kaarmo Foto: Statens Vegvesen

Geologi kan også være utfordrende da tunneldriving i denne kontrakten skjer i området fra cirka 230 meter under havoverflaten til cirka 375 meter under havoverflaten.

— Planen er å starte bygging i august/september 2024, sier prosjektsjef for Rogfast, Oddvar Kaarmo.

Entreprise E02 er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy. Lengden er cirka 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner og andre installasjoner.

Entreprisen omfatter også to ventilasjons sjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det er også 1,6 kilometer veg i dagen, to broer og en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal.

Foto: Statens Vegvesen

Arbeidet omfatter også fullføring av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygd av entreprisen som pågår på Kvitsøy.

E02 kontrakten fra Kvitsøy skal møte E03 kontrakten som bygges fra sør, Randaberg og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord, Bokn. Møtepunktene ligger under fjorden cirka midt mellom Kvitsøy og Tungenes og cirka midt mellom Kvitsøy og Arsvågen.

Rogfast er en del av fergefri E39 og estimert åpningsår er 2033.

— Vi håper på stor interesse fra entreprenørene, og planen er å prekvalifisere tre til fem entreprenører, sier Oddvar Kaarmo.