POLITIKK: Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne ba i møte i november i fjor om en orientering fra kommunen på det som har med barnekoordinator.

Når rådet samles denne uka skjer det blant annet med en orientering om nettopp det. Tjeneste- og koordineringskontoret er kommunens koordinerende enhet og har fått ansvar for koordinering av tjenester til barn, unge og deres familier innad i Helse og velferd og på tvers av tjenesteområdene.

I orienteringen som kommer vil rådet blant annet få høre at i forbindelse med nytt lovkrav om samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier ble statlig rammefinansiering styrket, og for Randaberg sin del utgjorde dette ca. 0,6 årsverk. På bakgrunn av kommunens økonomiske situasjon ble denne stillingsressursen imidlertid ikke effektuert. Innfrielse av nye hjemler i velferdslovgivningen er dermed gjennomført innenfor opprinnelig budsjettramme

Men, det er gjort grep. Fagutvikler i stab har sammen med saksbehandlere på TKK ledet arbeidet med å utarbeide nødvendige prosedyrer for tverrfaglig samarbeid. Det er utarbeidet seks prosedyrer.

1. Samarbeid på systemnivå om tjenester til barn, unge og deres familier
2. TKK’s overordnet ansvar for barnekoordinator
3. Barnekoordinator, organiseringskart
4. Barnekoordinator, samarbeid på individnivå
5. Barnekoordinators ansvar
6. Mal for Individuell Plan (IP)

I saken heter det av Kommunedirektøren er godt fornøyd med arbeidet som er gjort for å utarbeide prosedyrer knyttet til nye hjemler i velferdslovgivningen. Arbeidet har vært utført på tvers av avdelinger og tjenesteområder.

– Utfordringen videre blir erfaringene vi gjør oss når prosedyrer og ny praksis skal omsettes til god praksis rundt det enkelte barn, ungdom og familie. Erfaringene så langt viser at alle tjenester opplever seg presset på kapasitet, det er mye nytt innenfor flere av fagfeltene. Dette kan medføre at nye saker tar lengre tid før vi finner den beste løsning for koordinering og samhandling. I flere av sakene har også spesialisthelsetjenesten en rolle, noe som innebærer at samhandlingen også må fungere i samsvar med samarbeidsavtaler mellom kommuner og helseforetak, heter det videre.

Til slutt heter det at Styrking av TKK gjennom dedikert stilling må vurderes i Handlings- og økonomiplan 2024-27. Det er ikke vurdert som aktuelt med interkommunalt samarbeid om en slik ressurs.

LES HELE SAKEN HER

Denne orienteringen kommer opp i både Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne, Hovedutvalg for oppvekst og levekår og i Ungdomsrådet denne uka.