PLAN: Det er i disse dager ute et forslag om kommunikasjonsstrategien til kommunen for de neste 10 årene.

– Kommunikasjon er rett og slett ikke enkelt, slår kommunedirektøren fast.

Det har vært et mål og er et mål om å lage en enkel og oversiktlig strategi, som alle i Randaberg kommune kan enes om. Strategien skal være for de neste 10 årene og dokumentet har på det meste vært oppe i 30 sider, for det er mange problemstillinger som har reist seg når et så omfattende arbeid skal gjøres.

– Den fremlagt strategien er overordnet og skal være bærekraftig i 10 år. Den forteller hva kommunen skal ha som mål, og hvordan vi tar grep for å nå disse. Videre slår strategien fast roller og ansvar i kommunikasjonsarbeidet og hvem som er målgruppe for strategien, heter det fra kommunedirektøren.

Det er gjort et stykke arbeid i planene - og du kan sjekke den ut nærmere her. Kommunen skal ha seks kommunikasjonsmål, som skal:

Være tydelig, pålitelig og tilgjengelighet
Motivere til deltakelse, medvirkning og samskaping
Gi god informasjon om tjenester, rettigheter og politiske beslutninger
Fremme og styrke Randaberg kommune som grønn landsby
Legge til rette for tverrfaglig samhandling
Bidra til at ansatte deler kunnskap og lærer av hverandre

Saken om dette skal opp i samtlige politiske utvalg - med «finale» i kommunestyret 9. mars.

– Den største utfordringen i dagens samfunn er et fragmentert mediebilde. Tiden da vi hørte på de samme nyhetssendingene og leste de samme avisene er forbi, folk velger ulike kanaler og etter hvert også hvilke informasjon de vil ha eller ikke. Å nå ut til innbyggerne med riktig informasjon til rett tid er utfordrende, heter det videre.