LESERINNLEGG: De aller fleste av beboerne i Varen ble veldig overrasket over at kommunedirektørens totalt overser deres engasjement i forbindelse med 2. gangs behandling av gang/sykkelløsning for Varen.

Vi ser at det å finne en god løsning byr på utfordringer, men vi er sterkt uenig med kommunedirektørens konklusjon. En vil tro at hvis en vurderer utfordringer med begge disse alternativer så vil en se at det ikke er forskjeller i forhold til trafikksikkerhet.

Alternativ 2 med gågate i hele strekket, vil ha en bred støtte fra både velforeningen og de enkelte berørte beboerne langs veien. Denne støtten er ikke basert på en motvilje mot endringer som kommunedirektøren hevder, men heller som en reell tro på mulighetene som en gågate kan medvirke til i Varen. Alternativ 2 vil gi ønsket trygghet for myke trafikanter i tillegg til at det vil forbedre og skape et mer levende og sikkert nærmiljø.

Faktum er at flertallet av beboerne ser et større potensial i en gågate. Å avvise forslaget med argument om at det kun er et forsøk på å bevare område slik det er, uten å anerkjenne innsikten og visjonen som ligger bak, virker unødvendig snevert og en total misforståelse av beboernes engasjement.

Kommunedirektøren påpeker at Alternativ 2 er avhengig av et særdeles godt samarbeid mellom ulike aktører. Ja, det er nettopp det innspillet fra beboerne har sagt fra om i sitt forslag at de ønsker. Det er gjennom samarbeid at innovative og bærekraftige løsninger skapes? Å avfeie denne muligheten som urealistisk og risikofylt overser det faktum at det ofte er gjennom enighet og samarbeid at de mest vellykkede prosjektene realiseres.

Å gå for Alternativ 1 på grunn av faglig trygghet og normer er et søkt argument. Det finnes mange gode eksempler på trygge og gode gågater verden over. Å særlig ikke når alternativ 1 også omfatter gågate i deler av strekket. Vår påstand er at alternativ 1 ikke er den tryggeste løsning.

Heller ikke i et økonomisk perspektiv vil alternativ 1 være den rimeligste løsning. Den vil kreve vesentlig terrenginngrep, utløsing av areal som vil gå på bekostning av parkering og tilkomst på eiendommene, rivning av byggverk og rasering av hager etc. Alternativ 1 gir heller ingen helhetlig løsning med fortau langs hele strekket, da deler også blir bygget som gågate, noe vi mener er en svakhet i forhold til ønsket trafikksikkerhet.

Alternativ 2 definere hele strekket som gågate hvor fokus er å redusere biltrafikk til kun å gjelde beboere og legge til rette for en trygg gate for myke trafikanter. Dette på en slik måte at det øker bomiljøets kvaliteter i en gjenkjennbar helhetlig løsning, som ikke skaper usikkerhet hos de myke trafikanter.

Vi oppfordrer våre valgte politikere til å ta innspillet fra berørte innbyggerne og velforeningen og gi alternativ 2 den oppmerksomheten den fortjener ved å avvise alternativ 1. Noe vi mener er den beste løsning og mulighet til å utvikle og forbedre Varen til glede for alle innbyggere i Randaberg

På vegne av Varen, Gunvald Gundersen og Trond Randeberg