SKOLE: For et par dager siden mottok videregående skole en opplæringsmodell innen elbilteknologi. Vi skrev i november at den var noe forsinket, men plutselig ble den levert til stor glede for ledelsen, lærere og elever på teknologi, industrifag og elektro-linja.

— Endelig kan vi lære våre elever om framtidens teknologi. Først få vi besøk av produsent Caspar Hille som skal kurse oss og gi oss det rette undervisningsprogrammet, før det blir en del av læreplanen til våre elever, sier avdelingsleder Kåre Arvid Bastlid.

Elevene Teodor August Kristoffersen, Marius Ree-Pedersen og Mohammed Omane går bilmekanikk og er ferdig til sommeren. Når de så hva som var nytt på verkstedet hadde de nesten ikke lyst til å ta juleferie.

— Vi er veldig nysgjerrig, og det blir ganske kult å lære hvordan alt henger sammen. Nå gleder vi oss mest til å lære hvordan elektriske biler fungerer, for når en ser på en elbilen ser den i bunn og grunn ganske så tom ut, sier de tre elevene samstemt.

Elevene Mohammed Omane (f.v.), Marius Ree-Pedersen og Teodor August Kristoffersen vil helst ikke ta juleferie når de ser hva som venter dem i læreplanen for neste halvår. Foto: Simen Ingemundsen

Dette er den syvende modellen som er produsert i sitt slag, den er helt kjørbar, går opp i 60 km/t, men ikke godkjent for å brukes på vei. Det meste av delene som er satt sammen kommer fra en Volkswagen e-up.

Nå som skolen har fått opplæringsmodell innen elbilteknologi trenger elevene kun et sikkerhetskurs etter fullført utdanning for å kunne håndtere elbiler.

— Denne opplæringsmodellen er det mest eksklusive skolen har fått så lenge jeg har vært lærer her. Endelig skal vi klare å lære elevene våre elbil i trygge omgivelser, sier lærer Frode Wathne før avdelingsleder Kåre Arvid Bastlid skyter inn.

— Vi kunne jo tatt inn elbil tidligere, men det hadde ikke vært trygge nok. På nyåret skal vi kunne lære elevene våre om prosessen fra du plugger inn laderen til batteriet lades.

— Jeg som lærer gleder meg til å lære elevene dette, avslutter Frode Wathne.