Til Ordfører og partiene i Randaberg kommune Randaberg 1.10.22
Som foreldregruppe i gruppen "Nei til nedleggelse av 1-7 trinn og riving av gamle Harestad skole" tar vi nå kontakt med dere fordi vi er sterkt uenig i nytt forslag om skolestruktur, Modell 5. Vi mener det er uholdbart at 1-7 trinn ved Harestad skole skal splittes, og flyttes til Goa eller Grødem skole.
En har i mange måneder samlet informasjon og vurdert om en skal gå for modul 1, 2, 3 eller 4. Saken er blitt sendt på høring til Elevrådene, FAU, SU og de forskjellige fagforeningene. I tillegg har man inkludert foreldre og elever med en spørreundersøkelse. Alt for å få innspill til denne saken.
For kort tid siden fikk vi foreldre, barn og lærere beskjed om at det er blitt foreslått en ny modell nr 5, som vi mener vil påvirke våre barna og vårt nærmiljø på en særdeles negativ måte. Vi reagerer også på at foreldre, lærere og elever ikke har fått mulighet til å komme med innspill til den nye modellen.
I mange år har de yngste barna blitt lovet ny barneskole på Harestad. Denne er av hovedsakelig økonomiske årsaker blitt forskjøvet, og i stedet for å realisere denne vurderer dere nå å ta fra dem den gamle skolen.
Slik vi har forstått dette så foreslår kommunedirektøren betydelige grep for å møte de økonomiske utfordringene kommunen har fremover, og justere driften ned med minst 5 %. Det er blitt sagt ved flere anledninger at endringer ved skolestrukturen ikke er pga dårlig økonomi, men i skriv på kommunens hjemmesider av 15.9.22 kommer det tydelig frem at kommunen har høy gjeld, lav disposisjonsfond og lavt netto driftsresultat, som gjør at den økonomiske bærekraften er for lav. Det kommer frem at kommunedirektøren vil dreie den økonomiske fremtiden med en mer bærekraftig kommuneøkonomi. Er det bærekraftig å ta bort nærskolen fra elevene på lang sikt?
Vi mener nå at innstrammingen på økonomien vil gå kraftig utover de yngste på Randaberg. Nå skal det spares inn på noe som virkelig betyr noe, de yngste på skolen, og barna må betale prisen for kommunens dårlige økonomi styring gjennom flere år.
Alle elever i grunnskolen har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Vil den nye modellen gjøre dette ? Trivsel er en viktig del av det positive helsebegrepet, og ved å flytte så mange elever fra sin trygghet, ved å miste sin klasse, sin lærer og sine klassekamerater kan dette umulig fremme gode psykososiale forhold i skolen.
Flere lærere er også sterkt imot dette forslaget, både på Grødem skole og Harestad skole er dette kommet sterkt frem gjennom dialog med foreldre og lokale avisene. Gjennom dialog med en del lærere hører vi nå at stemningen er tung, de er usikre på fremtiden sin, noen vurderer å slutte eller finne annen skole å jobbe for. De er videre engstelige for at tilbudet til elevene vil bli dårligere med den nye modellen. De er engstelige for at de elevene som trenger ekstra hjelp og oppfølging, ikke vil får dette pga innstramninger.
Hva mer skal dere stramme inn på? PPT? Familieenheten? Tverrfaglig team? Styrket barnehage? Det er mange barn som trenger ekstra oppfølging og hjelp pga diverse utfordringer. Vil disse miste disse tilbudene nå som det skal strammes inn? Vil det lønne seg på lang sikt? Bør man ikke i ung alder gi tidlig innsats for å hjelpe barn som trenger det? Og hva vil det gjøre med barn med ekstra hjelpebehov å måtte flytte miljø og skole?
Hvordan tenker dere at klassefordelingen skal bli på skolene? Skal det være flere elever pr klasse som også gjør noe med kvaliteten for hver elev på skolen?
Vi har en del argumenter på hvorfor vi synes at dette er en dårlig løsning:
Utrygg skolevei:
Deler av veien til Goa, Kyrkjeveien, er uten fortau.
De som kommer fra Vistnes og Bø har ikke fortau.
Fra sentrum mot Grødem må under E39. Her er det ikke fotgjengerovergang alle steder.
Torvmyrveien er nettopp blitt oppgradert, og er blitt en veldig trygg skolevei fra sentrum og til Harestad skole.
Mange flere vil ha krav på skoleskyss.
Skoleveien vil bli farligere som følge av økt trafikkmengde, siden flere som idag går og sykler til Harestad skole, vil bli kjørt.
Infrastrukturen rundt Grødem og Goa skole er ikke god nok til å ta imot den økte trafikkmengden som følge av at flere elever vil bli kjørt til skolen.
Økt fare for flere trafikkuhell.
Vi ønsker at flest mulig barn skal ha mulighet til å gå og sykle til skolen.
Hva med de foreldrene som ikke har bil, og skal følge barn til ny skole, samt rekke jobben sin og hente dem etterpå. Dårlig busstilbud fra sentrum til Goa er også et problem. Logistikken for mange familier her vil bli en utfordring.
Psykisk helse
Barn vil bli plassert i forhold til bosetting, og vil kanskje miste sine venner og tidligere klassekamerater.
Barn og ungdommer har allerede vært gjennom tøffe tider og usikkerhet pga pandemien, og trenger nå forutsigbarhet og trygge rammer.
Barna vil få skolevenner som bor for langt borte til at de kan ta seg dit på egenhånd.
Barn mister tilhørighet til nærområdet sitt.
Barna blir usikre og utrygge med ny skole, nye elever og nye lærere.
Elever som også er på avlastningen kan idag gå pga kort vei. Dette gir trygghet for disse barna.
En god del barn trenger lang tid for å bli trygge i nye omgivelser og på de voksne. Noen har skolevegring og noen er veldig introverte/sjenerte. Hvordan skal det gå med disse barna som man har lagt ned mye arbeid på for å få trygge, å komme på ny skole ? Hvordan vil dere ivareta disse barna?
Ved innstramming på tjenester som PPT osv vil dette gå sterkt utover barn som trenger ekstra hjelp og oppfølging.
Mindre barn bør skånes for en så stor omveltning. Skolen skal være en trygg arena. Mange barn mister tryggheten i form av tap av gode venner og evt. kjente lærere som de har fått tillit til.
Sentrum skole
Mange kjøper hus i Randaberg Sentrum fordi det er 1-10 skole, samt kort gåavstand til skole, bibliotek, kulturskole, idrettshall, arena, butikker, stadion, kirke og annet.
Dette kan føre til at småbarnsforeldre velger å ikke bosette seg i Randaberg, eller velger å flytte fra Randaberg grunnet lang skolevei for barna. Nærhet til skolen er veldig viktig når en velger bosted.
Randaberg sentrum er den raskeste voksende og mest befolkningstette delen av Randaberg og bør ha en barneskole.
Kvaliteten og tryggheten som en nærskole gir barna, burde være et av Randaberg sine store fortrinn i kampen om å få familier til å bosette seg her.
Dette utfordrer nærskoleprinsippet, noe kommunen i utgangspunktet ikke skal kunne gjøre.
Økonomistyring
Her virker det som flere års dårlig økonomistyring vil gå ut over de yngste barna.
Denne modellen er preget av at man skal spare penger, og ikke til det beste for barna.
Randaberg kommune sin økonomi er blitt styrt veldig dårlig siste årene.
Det er blitt brukt mye penger på uteområdet ved gamle Harestad skole.
At det ikke skal være bærekraftig å drifte en skole med 440 elever i 1-7 klasse er ikke til å forstå. Her må det snus på flere steiner.
De økonomiske konsekvensene av et mindre attraktiv sentrum med lavere tilflytting kan bli langt større for kommunen og næringslivet enn den umiddelbare innsparingen administrasjonen ser for seg med dette forslaget.
Vi ser ikke at de økte utgiftene ved denne modellen er tatt med i beregningen. Verken kostnader for flytting, økte utgifter til skoleskyss eller nødvendig investeringer knyttet til de eksisterende skolene.
Her i kommunen reklamerer vi oss som den Grønne landsbyen. Kan vi fortsette med det når vi legger opp til at flere barn må ta buss eller bli kjørt til skolen? Eller når vi skal frakte dem til venner på kryss og tvers av kommunen?
Det samme kan sies om felles ungdomsskole. De ungene som for eksempel bor på Endrestø, skal de få tilbud om buss eller må de sykle til skolen? Er ikke den Grønne landsbyen et sted der vi ønsker at flest mulig skal gå eller sykle til skolen og jobb?
Vi håper virkelig politikerne og partiene setter seg godt inn i dette før de tar en avgjørelse om fremtiden til barna ved skolene på Randaberg. Dere må sette dere inn i alle mulige former for konsekvenser dette kan få for barna og lærerne.
Vi legger med underskrifter til dette skrivet fra innbyggere i Randaberg som er helt imot modell 5.
Mvh Sissel Dahl
På vegne av foreldre som har signert dette Oppropet.