PLANER: Når det er neste politiske runde kommer det som vanlig opp flere aktuelle saker. Hovedutvalg for oppvekst og levekår skal ha møte 30. november - hvor blant annet barnehagebruksplan i perioden 2022–2042 skal tas opp.

– Kommunedirektøren vurderer gjennom de utredninger som ligger til grunn i planen at kommunen har god kapasitet på barnehagefeltet innenfor de nærmeste 10 årene. Vi har 10 barnehager i kommunen og dette gir foreldrene svært stor valgfrihet gitt kommunens kompakte areal. Foreldrenes valg skal prioriteres høyt, samtidig er det kommunedirektørens anbefaling at vi gjør en grundig evaluering av antall driftsenheter ved neste rullering av planen i 2024, heter det.

Planen har som målsetning å skape forutsigbarhet for barnehagetilbudet i kommunen. Samtidig skal den, sammen med kvalitetsplan for barnehagesektoren, medvirke til fortsatt god kvalitet i barnehagetilbudet.

LES SAKEN HER

I Randaberg er det 10 barnehager, hvor seks av dem er kommunale. Oppdaterte tall viser at kommunen per 01.10.2022 har 633 benyttede plasser, samtidig som kommunens barnehager har en arealkapasitet i forhold til leke- og oppholdsareal på 1.029 plasser.

– Dette er noe som gir oss handlingsrom til å øke antall barn i eksisterende bygningsmasse de neste 10–15 årene.

Videre heter det at barnehageloven sier at foreldrene sine ønsker om barnehageplass, etter hvor de søker, skal veie tungt.

– Vi tar hensyn til dette under opptak. De kommunale barnehagene justerer bemanningen (opp eller ned) etter innsøkingen det enkelte barnehageåret, som kan bety at noen medarbeidere må skifte arbeidssted, alt etter hvordan bemanningsbehovet er etter opptak.

Det betyr også at man skal ta vurderinger rundt kapasitet og driftseffektivitet kontinuerlig.

– Samtidig må vi i årene framover være villig til å vurdere drifts- og vedlikeholdsutgiftene, opp imot et kvalitativt godt tilbud på færre bygg og driftsenheter. Vi er en kommune med korte avstander. Kommunedirektøren anbefaler derfor at vi ved neste revidering grundig vurderer antall driftsenheter.