PRESSEMELDING: Senterpartiet reagerer på SVs alternative budsjett, hvor man blant annet har med bymiljøavtalen for Nord-Jæren.

Ut fra SVs presentasjon av partiets alternative forslag, er det et alternativt statsbudsjett som sikrer folks kjøpekraft når det blir dyrere å leve, kutter klimautslipp og sikrer internasjonal solidaritet.

Men det er andre ting Senterpartiet sier noe om i en pressemelding.

Sitat frå budsjettet til Samferdselsdepartementet:

«Det settes av om lag 54 mill. kr. I tråd med byvekstavtalen for Nord-Jæren vil staten kompensere for reduserte bompengeinntekter som følge av det lokale vedtaket om å fjerne rushtidsavgiften (tidsdifferensierte takster) på Nord-Jæren. Denne avgiften ble fjernet 10. februar 2020. Regjeringen legger til grunn at også dette tilskuddet kan brukes til tiltak for bedre kollektivtransport, hvis det er lokalt ønske om det, jf. Prop. 111 S (2021–2022) Nokre saker om veg, særskilde transporttiltak og transport i byområda mv., og Innst. 456 S (2021–2022). Regjeringen legger til grunn at dette kan bedre situasjonen for kollektivtransporten på Nord-Jæren. En ev. endring vil gjelde fra 2023.»

Det vil SV reversere i sitt alternative budsjett, sier Senterpartiet.

– Bilen må ikke bare være for de med god råd. Det har en forstått lokalt. Regjeringen vil kompensere Nord-Jæren for reduserte bompengeinntekter fordi en lokalt ikke vil ha rushtidsavgift. Dette forslaget må stå, seier stortingsrepresentant Lisa Marie Ness Klungland (Sp).

Randaberg-ordfører Jarle Bø er enig

– Dette er helt uaktuelt. Det er opp til oss lokale å bestemme, i tråd med den inngåtte bymiljøavtalen staten har med Nord-Jæren, seier fylkestingsrepresentant og ordfører i Randaberg.

Fra SVs alternative budsjettforslag. Foto: Skjermdump fra SV