POLITIKK:

Det handler om utbygging av Coop-kvartalet, saken skal opp for første gang i kommuneplanutvalget torsdag 5. mai. I sakspapirene kommer det fram at kommunaldirektøren ser fordeler med Coops planer. Det vil skape fremtidige møtesteder og forbindelser gjennom området.,

Det står at tiltakshaver må kunne opprettholde tilnærmet vanlig butikkdrift gjennom hele byggefasen, og at det må være mulig å bygge den nye Coop-butikken på dagens parkeringsplass før den gamle rives. Samtidig må det skapes gode forhold i byggefasen, og at sluttresultatet skaper gode stedskvaliteter med varierte og solrike møteplasser.

Noe av det kommunaldirektøren trekker fram er at Coop-kvartalet kommer til skape møtesteder og forbindelser gjennom hele området.

Videre står det at Randaberg sentrum ikke vil være tjent med at Coop-butikken har stenge i hele eller større deler av en byggeperiode som kan ta flere år, og kommunaldirektøren mener derfor at det er viktig å tilrettelegge for en mest mulig kontinuerlig drift, samtidig som en beholder muligheten å skape et sørvestvendt offentlig uterom på tomten.

Når det kommer til trafikksikkerhet er kommunaldirektøren imidlertid enig med tiltakshaveren i at det å opprettholde svingene i veitraseen samt variasjon i fortausbredden og bebyggelsen langs veien sannsynligvis vil øke bilistenes oppmerksomhetsnivå og gjøre det enklere for dem å holde fartsgrensen på 30km/t.

Det er ingen ukjent sak at det har kom negative innspill både fra private og næringslivet til den planlagte oppgraderingen. Det er innlysende at dagens veiføring gir bedre grunnlag for et slik prosjekt, som i større grad legger opp til slette, lukkede fasader langs en (framtidig) hovedtrafikkåre. I lys av de ovennevnte aspekter støtter kommunaldirektøren tiltakshaverens søknad, og anbefaler at Randaberg kommune aksepterer at detaljreguleringen av felt S6 utarbeides på grunnlag av at Kyrkjeveien og Jon Torbergssons vei rundt kvartalet forblir liggende i samme trase som i dag.

Når det kommer til fortauet rundt kvartalet er det avklart med teknisk avdeling at en fortausbredde regulert til 2,5 m er tilstrekkelig for vanlig kommunalt vedlikehold. Dette istedenfor 3 m som regulert i områdeplanen.

I oppsummeringen står det at prinsippsaken på ingen måte skal forskuttere en slags «godkjenning» av et prosjekt som er tidlig i utviklingsfasen.