ARBEID: Richard Michaelsen er andre generasjons tungtransportsjåfør, og glemmer ikke barndomsårene i farens trailer, som dog har 30 år bak seg i transportbransjen. Michaelsen hører ofte skryt fra sine kollegaer om sin far, og er rimelig stolt over å være sønn til en så dyktig sjåfør.

Randabergbuen er opprinnelig utdannelsen sveiser, men hans første arbeidserfaring var som vaktmesterassistent ved Randaberg videregående skole. Etter fem år som assistent, begynte han som trailersjåfør for Rennesøy trafikk og kjørte for Schenker, nå kjører han for BB innleid av Bring, og kan med hånden på hjerte si det er drømmejobben.

Lastebilen til Richard Michaelsen er første el-lastebil i Rogaland. Med en totalvekt på 28 tonn distribuerer randabergbuen gods til offshorenæringen i Stavanger. Foto: Simen Ingemundsen

— Jeg elsker å kjøre lastebil, får aldri nok av det. Når arbeidsdagen er over, skulle jeg ønske det var flere timer igjen, sier Richard Michaelsen.

Noe av det som Michaelsen liker med jobben hos Bring, er at han kjører den første plantraileren som er 100 prosent elektrisk. Han kjører for det meste oljetransport, rundt på Forus, Sola, Tananger og Dusavik, og kunne ikke fått en bedre jobb.

Lastebilen til Richard Michaelsen har sitt fast tilholdssted på Bring-terminalen i Tananger og brukes å forsyne operatørene på norsk sokkel. Foto: Simen Ingemundsen

— Jeg var fult klar over at jeg skulle kjøre elektrisk da jeg søkte på jobben, og synes det er rimelig spesielt å kjøre et transportmiddel som dette. Folk snur seg og jeg får tilbakemeldinger på at jeg har en unik arbeidsplass.

Hele sitt liv har Richard Michaelsen vært fascinert over tungtransport, og bygget lastebiler og kranbiler i LEGO da han var liten. Han har hele tiden hatt et mål, og er glad for å ha nådd dit. Takket være viljestyrken er randabergbuen ansatt i et firma som har tillit og som er takknemlig for jobben han utfører.

— Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke kunne fått en bedre jobb enn dette, avslutter Michaelsen.