– Vi er bekymret, mange sliter med å få endene til å møtes
I en fersk meningsmåling kommer det frem at hver fjerde nordmann tror de vil slite økonomisk fremover, tross av at de allerede har tatt økonomiske grep.
- Per Thime
ØKENDE PÅGANG: Det blir fra flere hold meldt at langt flere kommer til å få det trangere økonomisk fremover. Økende priser og høyere rente kan bli utfordrende for mange.
Årsaken er stadig økende priser på det aller meste, som bruk av strøm, drivstoff, matvarer og mye annet.
Fra flere kanter av landet meldes om flere henvendelser til NAV-kontorene, blant annet det som gjelder søknader om støtte. Det er nemlig mange som sliter med hverdagen for å få endene til å gå opp.
Ved NAV Randaberg forteller Kel Tighe dette:
– Mens det har vært enkelte henvendelser som har kommet inn med bakgrunn i økte strømpriser, har ikke NAV Randaberg-Kvitsøy opplevd en stor økning i pågang av søknader om støtte så langt. Vi ser naturlige variasjoner i antall mottakere hos oss som har fått hjelp med strøm, forteller NAV-sjefen.
NAV Randaberg-Kvitsøy har hatt fokus på å gi råd og veiledning for å forebygge økonomisk problemer i lang tid.
– Under pandemien utviklet vi filmer sammen med NAV Sandnes, NAV Madla og Arman Vestad. Arman er kjent for mange. Han jobbet som prosjektleder for personlig økonomi i NAV og utviklet programmet og nettsiden iPluss.org som gir folk nyttige verktøy til å handtere vanskelig privatøkonomi.
Vi er midt på høsten og vinteren er ikke meldt inn ennå, og den kan vente lenge - for det er ventet at strømpriser igjen skal opp i taket. Det kan by på utfordringer for flere, også her på Randaberg.
– Jeg er likevel bekymret for at det kan komme flere folk, og et ganske bredt spekter av mennesker til NAV i tiden framover. Mange kjenner jo at det er rett og slett litt ekstra krevende å få endene til å møtes. Ved å kontakte NAVs gjeldstelefon kan folk få oversikt på den økonomiske situasjonen de står i, og råd for veiene videre. Det er mulig å få veiledning for nedbetalingsordninger og også informasjon om hvilke støtteordninger som finnes, sier han videre.
– Hva skal folk som sliter gjøre?
– Folk som søker sosialhjelp, må dokumentere inntekter og utgifter – det er likt for alle som søker. Folk som søker sosialhjelp, får informasjon om å søke bostøtte for å sjekke om de har rettigheter der. Folk blir veiledet til å ta kontakt med banken, fryse avdrag på eventuelle lån.