LESERBREV: I debatten rundt utvidelsen av industriområdet i Harestadvika har jeg flere ganger hørt fra politikere og administrasjon i kommunen at industrien var her først. Kommunaldirektøren har også en feilaktig framstilling i sakspapirene til Kommuneplanutvalget sitt møte i juni, der det står: «En reguleringsplan av en slik karakter som denne planen, hvor man skal balansere næringsutvikling opp mot påvirkningen denne har i forhold til boligområdene i nærheten og annen bruk av nærområdene, er en komplisert materie. På den ene siden har man industrien som ble etablert i et område med spredt bosetning …., og denne industrien har fått vokse frem mot man begynte å tillate bygging av boliger i nærområdene til denne i løpet av 1980- og -90-årene, og inn på 2000-tallet».

Jeg vet ikke hvor viktig dette poenget er, men det er uansett feil slik kommunen framstiller det. Kaiområdet til Sveisen ble tatt i bruk i 1976, og kontorbygget stod ferdig i 1980.

I nabolaget stod Grødem skole ferdig i 1974. Det var startskuddet for en voldsom boligbygging fra skolen ned mot Harestadvika, og hele Strandbergfeltet stod ferdig i 1979, et felt der svært mange boliger er direkte eksponert mot Sveisen. Skiftesvikfeltet, som ligger enda nærmere industrien, stod ferdig i 1980.

Så er det riktig som kommunen hevder at det regulert inn boliger siden også,” … i løpet av 1980- og - 90 årene, og inn på 2000-tallet”. Ja, så seint som i 2017 stod det store boligområdet i Harestadvika ferdig. Likevel vedtok kommunestyret i juni 2019 å utvide industriområdet med 26 dekar mot begyggelsen. Dette skjedde helt uten debatt! Var denne saken så uproblematisk for politikere i Ap, Høyre,Frp, KrF, Sp og Mdg at de kunne vedta denne saken uten debatt? Utvidelsen skjedde uten at vi i nabolaget ble varslet er noe statsforvalten har kritisert, men som han godkjente under tvil.

Det er fra tidligere vedatte planer vedtatt at det blir utfylling hele veien til Mekjarvik. ( Blått område i figur under). Man skulle tro at det var mulig for Randaberg Industries å utvide sitt område den veien, istaden for å trenge seg enda mer inn på bebyggelsen ved å lage en ny molo som vist under.

Bildet over viser det nye et rødt merket område, som man ønsker å gjøre utfylling på for å lage en molo, som blir noe lignende til det som er vist.

Jeg er oppriktig bekymret for hvordan dette kommer til å påvirke min og naboers nattesøvn og livskvalitet.

Mobilisering av fartøy er en døgnkontinuerlig operasjon og foregår både dag og natt, med sveising ,banking og sliping. I tillegg er det kran operasjoner og kompressorer som durer. Har selv jobbet med dette i 30 år for Technip og Subsea7. Kompressor duren forbinder jeg med jobb, og det er ikke greit at man føler man er på jobb når man er hjemme.

Lyden forplanter seg helt utrolig over vann. Jeg bor med sjøen og jeg har av og til hørt hva folk prater om selv om de sitter 100 meter fra land og fisker i en båt. Det er vel omtrent den avstanden det blir fra båtdekket til begyggelse når det ligger et konstruksjonsfartøy ved kai.

Nå skal saken opp til ny politisk behandling i kommuneplanutvalget 31.august. Mange høringsuttalelser er sendt inn, og vi håper dere politikere leser disse nøye før dere gjør nye vedtak. Vi må skape et miljø hvor både industri og vi som bor her blir fornøyde. Nå har dere sjansen til å rette opp det dere gjorde i 2019. Hvis dere velger å stå på det vedtaket, forventer vi alle fall at dere denne gangen begrunner hvorfor dere prioriterer industrien framfor bomiljøet til hundrevis av mennesker. Jeg syns der er veldig unødvendig å vedta enda en utbyggelse av industri nær begyggelsen.

Jeg håper kommunenstyret tar inn over seg den formuleringen de selv har skrevet i kommuneplanen om at Randaberg kommune skal være en grønn landsby og ha et godt og levende lokaldemokrati.

Hilsen Thor Askeland