MDGs Alexander Rügert-Raustein har kommet med innspill vedrørende detaljregulering og det han mener er rasering av matjorda i denne delen av kommunen. Foto: Arkivbilde, Per Thime

REGULERING VEI: Det gjenstår ennået par av uker av fristen for å sende inn uttalelse rundt det som dreier seg om detaljregulering for Kyrkjeveien når det kommer til å lage til fortau.

MDGs Alexander Rügert-Raustein har sendt inn til kommunen om hva han mener om dette. Han uttalelse gjelder for strekningen krysset Kyrkjeveien-Ryggveien til boligfelt i Dalen hvor foreslått fortau etter hans mening vil rasere matjord.

– Uttalen går ut i fra fakta at dagens situasjon aldri har gitt noen registrerte uhell, ei situasjon som ikke kan bli bedre. Det fremmes likevel et forslag som bedrer myke trafikanters kår ytterligere, samtidig som den freder matjorda og er billigere, skriver han.

– Tiltak bør være hensiktsmessig. Bedre og billigere løsninger skal være foretrukket. Det er ikke opplyst hva som er hensikten med dette tiltaket og den er ikke åpenbar heller, tvert imot. Kyrkjeveien er Randabergs eldste vei og på denne strekningen er det aldri blitt registret noen uhell. Bedre statistikk kan ei ikke få. Derfor framstår fortau-prosjektet som vil rasere matjord som meningsløst og uten hensikt.

Han mener kostnaden i form av pengebruk og rasering av matjord vil være uakseptabelt.

– Et fullstendig unødvendig og nytteløst tiltak som koster matjord og ut over det kan sette videre drift av dagens gårdsbruk i fare er derfor utelukket og skal skrinlegges.

MDG-politikeren mener videre at det aktuelle strekket er veldig oversiktlig, er ingen regional gjennomfartsåre og blir stort sett nyttet av lokale og dermed lokalkjente folk som er forberedt og innstilt på å møte blandet trafikk.

– Det er derfor blande trafikk fungerer her. Å gi et eget gangfelt til fotgjengere endrer på det til det negative. Ved å bygge fortau uten å sørge for eget felt for syklister vil også trolig svekke syklistenes kår i konkurranse med bil i kjørebanen og dermed kunne gjøre dagens velfungerende situasjon verre.

Rügert-Raustein har mye på hjertet, men ser gode løsninger som kan være aktuelle, mener han.

– Regionale målsettinger er å prioritere myke trafikanter. Hvis det likevel, i tråd med dette, er et mål om å bedre myke trafikanters kår ytterligere vil det være nødvendig å beholde en form for blanda trafikk som styrker myke trafikanters rettigheter, enn å dele trafikantgrupper siden det ikke er mulig å skaffe alle et eget felt med både fortau, sykkelsti og kjørebane. Det vil da være relevant å skilte strekket som gatetun, mener han.

Det forutsetter imidlertid fravær av gjennomgangstrafikk. Det er uklart om fravær av regional gjennomgangstrafikk er tilstrekkelig for å oppfylle dette kravet.

Du kan lese dette brevet og andre brev i samme sak ved å gå inn her.