FRIVILLIGHET: I løpet av høsten relanseres Lyttevenn-konseptet i bygda. Før pandemien hadde de lyttevenner på Harestad skole, nå ønsker Goa skole å starte opp.

— Vi har ikke hatt dette på Goa skole før, men kjenner til konseptet fra Stavanger kommune da jeg arbeidet der, sier Venke Andersen Viga, som er strålende fornøyd med at Goa skole blir prioritert.

Da Morten Kvanvik Rønne ved Frivillighetens hus fikk forespørsel om å dra igang tilbudet igjen, kunne han ikke annet enn å si «ja». Sissel Nedrehagen har erfaring fra sin tid som lyttevenn, og gleder seg over at Rønne var så positiv til forslaget.

— Ikke bare får elevene mulighet til å lese høyt for noen, de får også anledning til å møte andre generasjoner. For gjennom et lyttevennskap utvikles også trygge og gode relasjoner mellom generasjonene, legger Viga til, som mener det er et godt tilbud også med tanken på de få timene med bibliotekar det finnes på Goa. En lyttevenn er et godt tilskudd til skolen.

Sissel Nedrehagen ser fram til å være lyttevenn i tiden framover. Foto: Simen Ingemundsen

Det trengs ingen kompetanse for å bli en lyttevenn, du trenger heller ikke å ha vært lærer, og 25. september inviteres det til åpent informasjonsmøte om opplegget.

— Da jeg fikk høre om dette tilbudet ble jeg øyeblikkelig positivt, det passer fint med tanken på at barn og unge er en særlig viktig målgruppe for Frivilligsentralen i Randaberg, sier Morten Kvanvik Rønne, og tilføyer.

— Når innbyggerne selv kommer til oss med gode ideer legge vi til rette for det.

Lærerne har liten kapasitet til en-til-en-læring, derfor hjelper det skolen med lyttevennskap. Det er lagt opp til 15 minutter per elev, og for de som sliter å lese, kan et kvarter være ganske lang tid.

— Tilbudet kommer først og fremst til å være for første til fjerde klasse, og det blir muligheter for elevene å velge litteratur, enten det er bildebøker eller bøker med både tekst og bilder. Så vi gleder oss til å komme igang, avslutter Viga.

— Og jeg gleder meg til å bli lyttevenn igjen, sier Sissel Nedrehagen, som har troen på at tilbudet vi vekke leselysten hos barneskoleelevene.