HARESTAD: I snitt går det av mellom 25 og 30 salver i uka i fire løp når det sprenges i Rogfast. I forbindelse med at man nå stadig rykker nærmere gjennomslag nede i dumpa på Harestad, så ønsker også Rogfast-ledelsen å informere om dette.

– I dag er det rundt 100 meter igjen før det er gjennomslag til Harestad. Det sprenges i to tunnelløp og like etter påske regner vi med at det er to hull ut mot der man skal kjøre både inn og ut av Rogfast-tunnelen om noen år, sier byggeleder i Statens vegvesen, Fredrik Wølstad til Randaberg24.

Rundt i området har det vært sprengt i noen måneder - men de neste ukene vil sannsynligvis være mer merkbare for dem som bor i området.

– Vi har ofte kontakt med naboer, og det forventer vi også å ha i fortsettelsen. I denne omgang ønsker vi å si at det de neste ukene kan komme til å høre og merke sprengninger. Blant annet har det selsvasgt med å gjøre at denne delen av arbeidet nå stadig kommer nærmere der tunnelinnslagene er, fortsetter han.

Her kommer de to tunnellinnslagene - og snart er det to åpninger som kommer her på Harestad. Foto: Per Thime

Han forteller at det for lenge siden er satt opp rystelsesmålere på de nærmeste boligene i området - men det er slik at entreprenøren sørger for å holde seg innenfor rystelser som kan medføre skader.

– Er det meldt inn skader på eiendom?

– Nei, det er ikke det. Vi tar alle de henvendelse som kommer på alvor og besøker også naboer som tar kontakt med oss. Så langt har vi ikke registrert skader på boliger eller andre ting man kanskje har på eiendommer. Så vet vi også fra tidligere anlegg - det oppleves ofte verre enn det egentlig er når det sprenges som dette.

Så langt har man registrert flest henvendelser fra området ved Skiftesvik, altså like nedenfor anleggsområdet og der tunnelinnslagene snart kommer ut i dagslys.

Gunnar Skogesdal er HMS-leder i arbeidsfellesskapet Implenia/Stangeland AS. Foto: Per Thime
Prosjektleder i Statens vegvesen, Anne Merete Gilje og prosjektleder i T. Stangeland Maskin/Implenia AS, Asbjørn Seland. Foto: Per Thime

Gunnar Skogedal er HMS-ansvarlig i Mekjarvik. Det er travle dager, men arbeiderne tar seg fri i påsken før man tar fatt på siste etappe ut i dagslyset på Harestad.

– Sikkerhet og helse er viktig i alle jobber. Rogfast er et stort prosjekt, men ikke mer komplisert enn andre anlegg jeg har jobbet på, som Eiganestunnelen. Vi får også henvendelser fra naboer og vi tar selvsagt alt på alvor - og noen ganger drar vi bort for å snakke med dem, hvis det er et ønske om det.

Det var en travel Skogedal som var med under dagens ørlille befaring.

– Ja, det er mye man skal gjøre - og i dag er det måling av støv det går i. Vi sjekker verdiene, men legger til at vi har kontroll på støvet som er i tunnelene når et slikt arbeid som dette utføres. Det er forresten tredje gang vi tar disse målingene her i Mekjarvik.

Flere bilder - bla til høyre

Ute, der nede i dumpa på Harestad er det en del arbeid som pågår. Det liger kummer og rør på rekke og rad, alle av sine årsaker.

Arbeidet under bakkenivå, i tunnelene, har gått bra. Det er ikke møtt de store utfordringene.

– Nei, vi opplever fjellet det sprenges i som godt - og faktisk bedre enn det vi hadde forventet. Nå i slutten, før vi er ute her, så ser vi litt mer inntrengning av vann, men det er også ganske normalt der man nå arbeider, rundt 100 meter fra her vi står på Harestad, sier Prosjektleder i Statens vegvesen, Anne Merete Gilje.

Alt i alt går det meste bra under byggingen - og etter påske blir det markering, for da er det en milepæl, for da er det tå tunnelåpninger på Harestad, langt der nede i dumpa.