UTDANNING: – Vi skal ha en skole med høy kvalitet der læring og mestring er viktig. Vi satser på læreren. Sammen med partene har regjeringen kommet fram til et forslag om en lovendring som skal understreke og løfte fram betydningen av at lærere har lærerutdanning, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.

Flere av partene i skolesektoren har ønsket at lærerutdanningen løftes frem i opplæringsloven. Derfor foreslår regjeringen at det blir et krav om lærerutdanning for å bli fast ansatt i lærerstilling:

  • I dagens lov er det et krav om at den som ansettes i lærerstilling skal ha relevant faglig og pedagogisk kompetanse.

  • Etter tett dialogen med partene i skolesektoren, foreslår regjeringen å endre dette til et krav om relevant lærerutdanning.

Regjeringen foreslår også å endre forskriften til loven. Det er i forskriften i dag et krav om at alle som skal ansettes i lærerstilling har pedagogisk bakgrunn som samsvarer med kravene i lærerutdanningene, eller tilsvarende pedagogisk kompetanse. Denne vurderingen er det skoleeier som gjør ved ansettelse.

– For å holde lik og høy kvalitet over hele landet foreslår vi at dagens krav om tilsvarende pedagogisk kompetanse endres til tilsvarende pedagogisk utdanning, forklarer Nordtun.

Det betyr at søkere må ha pedagogisk utdanning for å kunne bli fast ansatt som lærer. Pedagogisk erfaring vil ikke være tilstrekkelig.

Ingen skal avskiltes

– Selv om vi mener at lærerutdanningen skal ligge til grunn, skal vi ta vare på dyktige og erfarne ansatte som har jobbet i skolen lenge. Ingen som er ansatt i lærerstilling skal avskiltes, sier Nordtun.