Her forberedes Rogfast-kontrakt til mer enn fire milliarder kroner

Stangeland Maskin AS og Implenia Norge AS er allerede på plass i tredje etasje - godt i gang med forberedelser til å være med å bygge verdens lengste undersjøiske tunnel, Rogfast.
  • Per Thime
Publisert: Publisert:
Denne artikkelen er over ett år gammel

ROGFAST: Fredag forrige uke ble den andre store Rogfast-kontrakten signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia Norge.

Kontrakten er den andre av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord. Med på arbeidet er også Stangeland Maskin AS - i et arbeidsfellesskap med Implenia Norge AS.

Tore Voster er prosjektsjef i Stangeland Maskin AS. Han kan fortelle at forberedelser allerede er i gang - i nye lokaler i Randaberg sentrum.

– Inntil vi får etablert kontorrigg har vi leid kontorlokaler til administrasjonen i tredje etasje hvor Bunnpris har butikk i sentrum. Der vil vi være i cirka tre måneder fremover. Allerede nå er ledelsen på plass i Randaberg, forteller han til Randaberg24.

– Hva betyr en slik kontrakt for dere?

– For Stangeland er det viktig med langsiktighet i store kontrakter som gir en jevn ordrereserve som varer over mange år. Det gir trygghet for både bedriften og de ansatte.

Arbeidet de to fellesskapene skal ta seg av skal vare fram til 2030. Det er enormt mye arbeid som skal gjøres de neste årene.

– Totalt regner vi med over 400.000 arbeidstimer for Stangeland som utføres i prosjektet. Det betyr cirka 35 – 40 årsverk hvert år fremover.

Etter hvert skal det etableres kontor for ledelse nær Statens vegvesen sitt hovedkontor i Mekjarvik. I tillegg bygges bolig-rigg som alle arbeidere som skal utføre skiftarbeider. Den plasseres ved avkjøring fra E39 til Mekjarvik.

– Fysiske arbeider vil først være rigging for å gjøre klart i Mekjarvik og etablering av rigg for kontorer og rigg for boliger. Deretter starter utgraving av masser og sprengning av forskjæring for tunnel ved Harestad om noen måneder.

– Spent på hva som venter ?

– Vi er stolte og gleder oss til å være med å sette verdensrekord. Hvem hadde ikke vært det? Det er ikke ofte det bygges slike lange tunneler og i tillegg under havet.

– Det er jo også slik at TS eier Kolnes Maskin på Randaberg, kan dette også involvere dem i dette arbeidet?

– Det er lite sannsynlig at Kolnes Maskin blir en del av den faste gjengen, men sporadisk kan det være aktuelt, avslutter en spent prosjektsjef.

Publisert: