VAREN: Det er to aktuelle planer som gjelder, men alternativ 1 foreslås vedtatt når det kommer til detaljregulering av gang/sykkelløsning for Varen – 2.-gangs behandling og det skal fattes et endelig vedtak.

KORT FORTALT: Alternativ 1 var basert på de veitekniske planene som konsulenten hadde utarbeidet, mens Alternativ 2 var videreutviklet med bakgrunn i ønsker og innspill fra både velforeningen og enkelte private eiere, og viste en stor del av dagens kjørevei omgjort til gågate.

Dette er området hvor det kan bli forandringer. Foto: Randaberg kommune

Begge alternativene ble lagt fram til 1.-gangs behandling 19. januar i fjor (sak KPU 2/23). Planforslaget ble også behandlet i rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne (sak 1/23). Kommuneplanutvalget vedtok å sende begge alternative løsninger av planforslaget på høring og offentlig ettersyn.

I neste uke kommer saken opp i Kommunalplanutvalget – før den endelig skal vedtas i kommunestyret.

LES HELE SAKEN HER

Kommunedirektøren mener alternativ 1 kommer best ut, noe som betyr lange fortau og kort gågate i Varen.

Tidligere har flere grunneiere ment at alternativ 2 ville vært best, hvis man måtte gjøre noe. Eiere av eiendommer mente da at man ville ha en mindre inngripen i eiendom enn alternativ 1.

Flere naboer har også kommet med sine kommentarer til planene. Fra kommunedirektøren heter det at planforslaget følger i stor grad alternativ 1 som var på høring, med noen tilpasninger, bl.a. for å ivareta enkelte avkjørsler. Strekningen som reguleres til gågate er forlenget noe, slik at det er nå ca. 10 boenheter som får tilkomst derifra. Det er heller ikke lenger satt krav om at veidekket i gågaten skal etableres på samme høyde som fortauet langs tilgrensende deler av strekningen, siden dette ville ha forverret situasjonen i den bratteste avkjørselen.

Plangrensen er endret slik at krysset Varen x Fv. 4590 ikke omfattes av planforslaget. Dette krysset vil istedenfor inngå i arbeidet med endring av Områdeplan for Randaberg sentrum øst. Planforslaget legger ikke opp til en økning i biltrafikk i området og etablering av gågate og fortau vil gjøre veien enda mindre attraktiv for gjennomkjøring.

SE NABOERS MERKNADER HER