POLITIKK: Fra 1. juni blir krav om fagkompetanse for å få drosjeløyve. Det nye kravet om fagkompetanse innebærer at de som søker om drosjeløyve etter 1. juni må avlegge eksamen hos Statens Vegvesen.

Randaberg24 har pratet med taxieier Trond Ramsland som er bosatt i Randaberg, og som har vært taxisjåfør og eier i til sammen 33 år. Han fikk sin løyve i 1999, og har siden den gang blitt nestleder i Stavanger Taxi og styremedlem i Norges Taxiforbund.

— Mange av de som tar ut løyve i dag har nesten ingen erfaring med å kjøre drosje. De har heller ikke kjennskap til hvordan å føre regnskap fungerer. Så det er på tide med en endring, noe som vil gjøre yrket mer seriøst, sier Trond Ramsland.

Stavanger Taxi opplever stadig at folk bestiller deres sjåfører til Sola flyplassen, og det i stedet for å velge en av taxiene som står og venter på kunder.

— Det finnes mange frikjørere rundt omkring, og vi i Stavanger Taxi håper å få igjennom det at alle taxisjåfører må være tilsluttet en sentral. Det med tanken på forutsigbar pris og at kundene får en taxisjåfør som vet hvor de skal kjøres. Da blir alt mye tryggere for alle parter

Trond Ramsland kjører el-bil, og i Stavanger Taxi må alle nye drosjer være el-biler og innen 2026 er det helt slutt med fossile biler. Foto: Simen Ingemundsen

Alle nye som får løyve må stille med bankgaranti, og de som har hatt løyve en stund må stille med samme garanti innen 1. januar 2024.

— Tror det er positivt, med tanken på å bli kvitt de som har løyver i en skuff, og som kun tar løyvene i bruk i helger og når det passer for dem. På den måten får vi bort de useriøse, avslutter Ramsland som er sjokkert over at antall løyver de siste årene har steget fra 8000 til 18.000.

Regjeringen har allerede innført strengere regler:

Regjeringen har allerede tatt grep for å styrke kvaliteten og seriøsiteten i drosjenæringen, og fra 1. januar 2023 ble blant annet følgende krav innført:

  • Krav om garanti fra bank eller forsikringsselskap for løyvehaver.

  • Krav om at alle drosjer skal ha taklykt.

  • Krav om at løyvehaver må bruke kjøretøy som er registrert som drosje i kjøretøyregisteret i sin løyvepliktige virksomhet.

  • Krav om at løyvehaver, før oppstart av drosjevirksomhet, skal dokumentere for løyvemyndigheten at kjøretøy som benyttes som drosje er registrert som drosje i kjøretøyregisteret og at taksameter som tilfredsstiller kravene i forskrift 1. oktober 2009 som har krav om at taksametre er installert i kjøretøyet.

Overgangsperiode for de som har fått tildelt løyve etter 1. november 2020:

For å sikre en smidig overgang for de som har fått tildelt drosjeløyve etter 1. november 2020, men før kravet om fagkompetanse trer i kraft, foreslås det en overgangsperiode på ett år før kravet om fagkompetanse må være oppfylt. Dette betyr at disse må oppfylle kravet om fagkompetanse innen 1. juni 2024.