PLANER: Det er ikke slik at dette nå er spikret, men det er noe det jobbes med i fylkeskommunen.

– Det er tidligere gjort en innsats for å rydde opp i siktforhold i krysset, da det sto oppført flere sikthindrende reklameskilt i kryssområdet. Fortsatt et skilt her med Montèr mfl. som vi vil be de næringsdrivende om å flytte. Ved ny regulering inne på området, vil det komme krav om tiltak i krysset, sier Margrethe Skimmeland Grinde, Planleggingsleder Nord-Jæren i fylkeskommunen til Randaberg24.

Som dette kan det etter hvert bli ved Randabergveien. Foto: Rogaland fylkeskommune

Hun forteller videre at tidligere var det merket opp to kjørefelt ut fra området, i regi av de næringsdrivende

– Denne er nå fjernet, da den ble vurdert som negativ for trafikksikkerheten. Krysset er noe utflytende og det vil være en fordel å få snevret inn/ trammet opp dette. Fartsgrensen er vurdert forbi krysset til å forbli 50 km/t.

Det er ved inn/utkjørsel ved handels- og næringsområdet mange ønsker forandring. Foto: google.maps

Daglig passerer rundt 8 - 10.000 kjøretøy langs veien. I tillegg er det mange syklister og gående langs gang- og sykkelvegen. Ofte er det nestenulykker, men det er ikke ofte det blir meldt om ulykker, men det skjer.

Man er altså godt i gang med å se på løsning - og den kan være i sikte.

– Ny løsning skiller syklende fra motoriserte kjøretøy og gående. Ved kryss mellom veg og sykkelveg med fortau planlegger vi for at sykkelvegen trekkes 5 meter tilbake og det innføres vikepliktregulering slik at bilistene skal vike for syklende.

Hun fortsetter :

Skissen som er vedlagt viser at tiltaket vil stramme opp eksisterende kryss og gi større forutsigbarhet og bedre trafikkavvikling for syklende og bilister. I avkjørselen ved Monter planlegges det for T-kryss med dråpeøy der sykkelveg med fortau trekkes ut fra fylkesveg.

– Når kan det skje noe konkret her ?

– Når det gjelder planprosess videre, håper vi på førstegangsbehandling av planen i løpet av våren 2023. Så langt er det kun avsatt midler til ferdigstillelse av reguleringsplan i Bymiljøpakken, avslutter Skimmeland Grinde.

Daglig brukes denne veien av 8.000–10.000 kjøretøy. Foto: Per Thime