POLITIKK: I går kunne en lese på NRK at fire storbyer krever utslippsfrie vareleveranser innen 2025. Med de fire store menes Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger kommune.

— Dette er glimrende. Selvsagt skal Randaberg stille slike krav også, sier Alexander Rügert-Raustein og fortsetter.

— Kommunens innkjøpsmakt må brukes i mye større grad til å være pådriver av omstillingen slik også riksrevisjonen har påpekt ved flere anledninger.

Richard Michaelsen kjører el-trailer, et nullutslippskjøretøy. Dette er Alexander Rügert-Raustein positiv til, og mener at flere firma som kjører tungtransport bør investere i slike nullutslippskjøretøy. Foto: Arkivbilde, Simen Ingemundsen

Alexander Rügert-Raustein mener det er fullt mulig, han argumenterer med at utviklingen i retning nullutslippssamfunn går alt for seint.

Kommunene skriver felles at skal en levere til kommunene, må en investere i nullutslipp- eller biogasskjøretøy. For veitrafikk er den største kilden til klimagassutslipp i alle de fire byene. Å redusere disse utslippene er vesentlig for å nå kommunenes klimamål.

— Ettersom vi på fastlandssiden bare har Stavanger som nabo vil det jo ikke være annet enn nullutslippskjøretøy som kommer til Randaberg den dagen Stavanger setter en stopper for leveranser med fossile biler, sier Raustein og avslutter.