SKOLE: Nytt lovforslag skal gi ansatte i skolen og på SFO mulighet til å gripe inn fysisk mot elever for å avverge skade på personer eller eiendom. Lovforslaget er nå sendt til Stortinget.

– Dagens regelverk om fysisk-inngripelse trenger å forbedres, og Utdanningsforbundet er derfor positiv til de foreslåtte endringene, sier Cathrine Larsen i Utdanningsforbundet Randaberg.

– Nå er mange lærere usikre på når de kan gripe inn i situasjoner der det oppstår krenkelser. Den foreslåtte teksten rydder opp i dette, legger hun til.

Larsen synes det også er flott at skoleeier forplikter seg til å drive et systematisk forebyggende arbeid for å unngå situasjoner hvor de ansatte må gripe inn fysisk.

– Alle elever har rett til et trygt og helsefremmende læringsmiljø på skolen, og denne retten er på ingen måte mindre etter disse justeringene i lovverket. Presiseringene handler om læreres mulighet til å gripe inn fysisk for å avverge skade, og de truer derfor ikke disse viktige rettighetene til elevene, poengterer hun.

Selv om lærerne kan få anledning til å gripe inn fysisk, så mener Larsen at dette ikke må skape en forventning om at lærere skal gripe inn fysisk.

– Det viktigste er et godt forebyggende arbeid, til det beste for både elever og ansatte. Dermed er en trygg i de få situasjonene hvor det blir nødvendig å gripe inn, avslutter Larsen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Foto: Emilie Holtet / NTB

Opplæringsloven og privatskoleloven som i dag eksisterer har ingen regler om når en lærer kan gripe inn fysisk mot elever. Det nye lovforslaget setter klare rammer for fysisk inngripen i tillegg til regler om forebygging, dokumentasjon og meldeplikt.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) utreder også om det bør åpnes for at ansatte kan gripe inn fysisk for å avverge verbale angrep og forstyrrelser av undervisningen.

– Lærerne må ha de rette tiltakene for å sikre at ikke noen få ødelegger undervisningen for resten av klassen. Jeg mener derfor at vi må vurdere om læreren også skal kunne gripe inn fysisk når elever forstyrrer undervisningen så mye at den ikke kan gjennomføres, uttaler Nordtun i en pressemelding fra Regjeringen.

Dersom reglene blir vedtatt av Stortinget, kan de tre i kraft samtidig med forslaget til ny opplæringslov, som etter planen er 1. august 2024. Utredningen blir satt i gang snarlig og målet er å sende et forslag på høring i løpet av 2024, slik at en eventuell lovendring kan gjelde fra høsten 2025.