NAV RANDABERG:

Randaberg kommune, ved NAV Randaberg har brutt kravet om forsvarlig saksbehandlingstid i en sak som gjelder håndtering av økonomisk søknad i forbindelse med stønad/nødhjelp.,

Det er Fylkesmannen som slår dette fast i en tilsynssak.

Forholdet gjelder en klage til Fylkesmannen med bakgrunn i lang saksbehandlingstid på det som omtales som nødhjelp/hastesak.

Fikk redegjørelse

— På bakgrunn av dette opprettet Fylkesmannen tilsynssak hvor vi ba NAV gi en redegjørelse når det gjelder rutiner for behandling av søknader om økonomisk stønad i saker der bruker uttaler at det haster/er i nød, heter det fra seniorrådgiver Inger Karin Brekke hos Fylkesmannen.

NAV Randaberg skriver i sitt svar til Fylkesmannen at søknad om nødhjelp ikke ble behandlet etter gjeldende prosedyre, grunnet menneskelig svikt.

Bruker som hadde søkt om nødhjelp, fikk innvilget - men etter lengre tid enn det skulle ha vært.

Fornøyd med svar

NAV Randaberg opplyser videre at rutine for mottak av søknader om nødhjelp/krisehjelp er endret.

Fylkesmannen er fornøyd med svaret man har fått fra NAV Randaberg.

— Feil er erkjent og de ordnet opp, samtidig er også rutinene endret. På den bakgrunn finner ikke Fylkesmannen grunnlag for ytterligere tilsynsmessig oppfølgin i denne saken - og den er herved avsluttet.