ANSETTELSE: - Jeg gleder meg til å starte på oppgavene og til å bli kjent med de ansatte, spesielt i de mediehusene som jeg ikke har jobbet med før, sier Kalgraf.

Polaris Media Vest bestod frem til nylig av mediehusene Sunnhordland, Bømlo-nytt, Marsteinen og Stord24. I høst kjøpte Polaris Media 51 prosent av Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt i bergensregionen og Øyposten og Randaberg24 i Rogaland. Schibsted eier fremdeles 49 prosent av disse.

Styreleder Håvard Kvalheim i Polaris Media Vest forteller at prosessen med å finne den rette kandidaten har vært grundig, og at konkurransen var hard.

- Det er gledelig å se hvor stor interesse det har vært for denne jobben. Det har vært svært mange gode og kvalifiserte kandidater i prosessen, og sterk konkurranse om å få jobben. Da er det også ekstra gledelig at en intern kandidat går helt til topps. Det viser at vi har svært dyktige folk i ledelsen i våre mediehus, og også at det er rom for å vokse i Polaris Media, sier Kvalheim.

Kalgraf blir nå leder for en region med 10 mediehus, ca. 75 ansatte og en omsetning på ca. 124 millioner årlig. Styrelederen gleder seg til å jobbe med Kalgraf for å utvikle regionen.

- I Polaris Media Vest har vi selskaper som kommer fra ulike kulturer og som nå skal samarbeide og få det beste ut av å være en ny og større region, sier Kvalheim. Oppgaven er å sikre at mediehusene utøver samfunnsoppdraget sitt minst like bra i en heldigital fremtid.

- Marit har vist at hun har gode lederegenskaper og er flink til å bygge lag og samhold, samtidig som hun har lyktes med å skape positiv endring og digital omstilling. Vi er overbevist om at hun er riktig person for å utvikle den utvidede region Vest inn i fremtiden, og gleder oss til hun tar fatt på jobben, sier Kvalheim

Kalgraf tror den nye regionen har mye å hente på å samarbeide, og at de ti mediehusene kan lære av hverandre og av mangfoldet av tilsvarende mediehus i Polaris Media.

- Det finnes åpenbart fordeler ved å ha litt størrelse som region. Noen oppgaver som er praktisk utfordrende å få til i små aviser som står alene, kan vi få til gjennom samarbeid, sier hun.

Kalgraf, som kjenner Schibsted godt, ser også frem til å bli enda bedre kjent med Polaris-konsernet.

- Vi er nå blitt en del av et konsern med 79 mediehus, hvor de fleste er på størrelse med mediehusene i Polaris Media Vest. Jeg vet at det finnes mange flinke folk også i de andre regionene i Polaris Media, og gleder meg til å jobbe sammen med dem, sier hun.

Målet er at avisene i regionen skal bli digitalt bærekraftige og rustet for fremtiden.

- Vi skal satse digitalt for å sikre at alle disse lokalsamfunnene har lokalaviser som tjener innbyggerne godt både nå og i fremtiden. Og ikke minst skal vi ha det gøy på jobb, sier Kalgraf.