MERKEVARE: Fredrik Fornes har en lang CV bak seg, og har blant annet vært i Stavanger Aftenblad sin sportsavdeling i 10 år. Så fikk han øynene opp for hvilket stort potensial det lå i LinkedIn.

– Første innlegg postet jeg sommeren 2020, med bare 200 følgere. På ett år gikk jeg fra null til en million visninger på mine innlegg på LinkedIn. LinkedIn snudde opp ned på hele livet mitt. Jeg valgte å satse, og har i dag nærmere 40.000 følgere og 13 millioner visninger. Det er ganske surrealistisk, forteller Fornes.

For 2,5 år siden startet han for seg selv, da det kom forespørsler om LinkedIn-kurs fra både inn- og utland. Fornes har blant annet holdt foredrag i Bermuda og London, mens hans største nedslagsfelt som foredragsholder er Norge.

– Det har blitt en god del reising, og jeg sitter igjen med den oppfatning at mange sliter med å ta i bruk LinkedIn over tid. Når jeg har sagt mitt, sliter folk med å opprettholde aktiviteten. Det handler om å synliggjøre kompetanse og arbeidskultur, noe som blant annet vil hjelpe bedrifter med å tiltrekke seg og beholde folk.

Han var først med å starte Hubify, men trekker seg nå ut for å satse på datterselskapet Narify. Dette er et software som hjelper bedriftene med å innhente de ansattes LinkedIn-statistikk, sette opp innholdsplaner, gi AI-hjelp til skrivingen og mye mer.

– Jeg pleier som regel å gi noen enkle råd som en start: Se på LinkedIn-profilen din som mer enn en CV. Legg personlighet ned i den, oppdater profilbildet og bannerbildet sitt, og sjekk at kontaktinfoen stemmer. Ha det grunnleggende på plass.

Fornes har nå startet et nytt selskap. Foto: Arkivbilde

I disse dager har Fornes også bok på gang, som skal handle om karriere, hvor han bruker egne erfaringer. For skal en tenke karriere er det viktig med råd. Boken tar for seg alle de elementene ved karriereutvikling som «du ikke finner på Google», sier Fornes.

– Den omhandler alt det ingen har lyst å snakke om rundt arbeidsliv og karriere: Hvordan du forholder deg til aldersdiskriminering, hvilke røde flagg du bør se etter i en stillingsannonse, de trauste stillingsannonsene og mye mer. Det blir en god blanding humor og alvor.

– Boken er ferdigskrevet og hos designer nå. Jeg håper å kunne sende den ut like etter sommeren, men at jeg veldig snart kan ha den klar for forhåndssalg.

Hans nye firma, Narify, går globalt fra dag én, da han har fått med seg Richard van der Blom, en internasjonal LinkedIn-personlighet med nærmere 200.000 følgere. Samtidig er det flere større selskaper i Norge som allerede har signert beta-avtaler for å teste programvaren han har vært med å utvikle.

– Jeg ser lyst på framtiden, potensialet for dette er stort, timingen er perfekt, og behovet er større enn det noensinne har vært. Så dette blir virkelig spennende. Jeg ser fram til å arbeide med dette, og er glad for å ha gode mennesker med meg i bakgrunnen, avslutter Fornes.